سبک زندگی استارتاپی: خانه‌های چاق‌کننده را بشناسید

0

به جای اینکه هر روز یک رژیم غذایی را امتحان کنید و بعد از مدتی بی‌نتیجه رهایش کنید، نگاهی به خانه‌تان بیندازید. محققان می‌گویند خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، می‌تواند بر فعالیت غددتان تاثیر بگذارد و سوخت و ساز بدنتان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گفته پژوهشگران، اتاق خواب، فضای ناهارخوری یا نشیمن خانه شما، می‌توانند به فردی چاق تبدیلتان کنند و اگر مراقب نباشید، سلامت‌تان را به خطر بیندازند. 

  •   روی میزتان خاک نشسته؟

خانه‌هایی که گرد و غبار مهمان همیشگی‌شان است، می‌توانند بر فعالیت غدد شما تاثیر بگذارند و باعث چاق‌شدنتان شوند. محققان معتقدند کسانی که در خانه‌های خاک‌آلوده زندگی می‌کنند یا با جاروبرقی‌هایی که کیسه‌ای پر از خاک و آلودگی در دلشان است خانه را تمیز می‌کنند، بیشتر در معرض چاقی قرار دارند. از نظر آنها شما باید در فواصل کوتاه، کیسه جاروبرقی‌‌تان را بشویید و فیلترهایش را عوض کنید، تا تمیز کردن خانه به قیمت چاق‌تر‌شدنتان تمام نشود.

  •   غذا را در ظروف پلاستیکی نگه می‌دارید؟

ظروف نگه‌دارنده غذا هم می‌توانند روی وزن شما تاثیر بگذارند. اگر باقیمانده غذاها را در ظروف پلاستیکی نگه می‌دارید، احتمال دچارشدنتان به اختلالات متابولیکی و بی‌جهت چاق‌شدن بالا می‌رود. از نظر محققان مواد به کار رفته در این ظروف، بر هورمون‌های زنان تاثیر می‌گذارند و حتی می‌توانند آنها را به مشکلات دیگری چون ناباروری هم دچار کنند.

  •   بالشت‌تان از الیاف مصنوعی است؟

تشک و بالشتی که رویش می‌خوابید هم بر چاق یا لاغرشدنتان تاثیر می‌گذارند. از نظر محققان اگر بالشت‌تان از الیاف مصنوعی پر شده و تشکتان از فوم است، احتمال چاق‌شدنتان هر روز بیشتر می‌شود. به گفته آنها ترکیباتی که این کالاهای خواب از آنها ساخته شده است، بر متابولیسم شما تاثیر می‌گذارد و سوخت و ساز بدنتان را کاهش می‌دهد. پس اگر احساس می‌کنید با وجود کم‌غذایی، دچار اضافه‌وزن هستید، روی بالشت‌های پنبه، پر یا پشم بخوابید.

  •   در اتاق پرنور غذا می‌خورید؟

رنگ و طراحی اتاق غذاخوری شما می‌تواند به کاهش یا افزایش‌وزنتان کمک کند. به گفته محققان، غذا خوردن در اتاق‌های روشن و پر نوری که با رنگ زرد یا قرمز تزئین شده‌اند، اشتها را باز می‌کند، درحالی‌که به کار رفتن رنگ آبی در ظروف غذا یا دکور فضای غذاخوری، می‌تواند اشتها را کم کند.

  •   از خوشبو‌کننده هوا استفاده می‌کنید؟

نه‌تنها محصولات آرایشی و بهداشتی که برای زیبا و آراسته‌شدن سراغشان می‌روید، بلکه خوشبو‌کننده‌های هوا یا عطرهایی که به لباستان می‌زنید هم می‌توانند باعث چاق‌شدنتان بشوند. به گفته محققان، این محصولات حاوی ماده‌ای به نام فتالات هستند که می‌تواند روی فعالیت غدد شما تاثیر بگذارد و باعث افزایش وزنتان شود.

  •   شلخته هستید؟

خانه‌های به‌هم‌ریخته، ساکنانی چاق دارند. محققان می‌گویند کسانی که به شلختگی عادت دارند و در خانه‌های نامرتب زندگی می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که الگوهای غذایی ناسالم را انتخاب کنند. از نظر محققان این افراد با انتخاب الگوهای زندگی ناسالم، نه‌تنها باعث افزایش چربی‌ها در بدنشان می‌شوند، بلکه سلامت خود را هم به خطر می‌اندازند.

  •   بشقابتان بزرگ است؟

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، در بشقاب‌های کوچک غذا بخورید. محققان می‌گویند بشقاب‌های بزرگ، اشتها را زیاد می‌کنند و باعث چاقی می‌شوند. به گفته آنها کسانی که بشقاب‌های بزرگ را انتخاب می‌کنند، ناخودآگاه غذای بیشتری را در ظرفشان می‌ریزند و به مرور به پرخوری عادت می‌کنند.

  •   مقابل تلویزیون غذا می‌خورید؟

اگر میز ناهارخوری‌تان، روبه‌روی تلویزیون است، احتمالا پرخور و چاق هم هستید. محققان می‌گویند کسانی که وقت غذا خوردن، برنامه‌های جذاب تلویزیونی مثل مسابقات ورزشی یا سریال‌های محبوب را نگاه می‌کنند، بیشتر غذا می‌خورند و چاق می‌شوند. اگر نمی‌خواهید چربی‌های اضافه بیشتر از این در بدنتان انبار شوند، وقت غذا‌خوردن تلویزیون را خاموش کنید و خود را با گوشی تلفن همراهتان هم سرگرم نکنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.