سبک زندگی استارتاپی: با این شغل دردناک کنار بیایید

0

درست به محض نشستن روی این صندلی، تیر کشیدن بغل پایتان شروع می‌شود. آرام آرام کمردردتان برمی‌گردد و چند ساعت بعد فکر می‌کنید زمین و زمان به اعصاب شما فشار می‌آورد؟ بسیاری از کسانی که مثل شما یک‌سوم روزشان را به کار‌کردن می‌گذرانند، با دردهای مزمن و البته مشکلات ریز و درشت روانی درگیرند؛ مشکلاتی که از نظر متخصصان، خلاص‌شدن از آنها شاید آسان نباشد، اما ممکن است.

  •  مدام حالت عوض کنید

ساعت‌ها قرار‌گرفتن در یک وضعیت ثابت، بلای جان شماست. اگر از لحظه‌ای که کارتان شروع می‌شود، تا زمانی که به خانه برمی‌گردید روی یک صندلی می‌نشینید یا در تمام این ساعات در یک وضعیت ثابت می‌ایستید، نباید انتظار خلاص‌شدن از این دردهای مزمن را هم داشته باشید. اگر پشت‌میز‌نشین هستید، بعد از هر ۱۵ دقیقه کار‌کردن، از جایتان بلند شوید و کمی قدم بزنید. اگر ایستاده‌ کار می‌کنید، بین فواصل کاری‌تان فرصتی برای تکیه‌کردن بر یک میز یا دیوار را دست و پا کنید و گاهی قدم بزنید و چند‌دقیقه‌ای را هم روی صندلی بنشینید. مهم نیست موقعیتی که در آن کار می‌کنید چیست، مهم این است که ساعت‌ها در یک وضعیت ثابت قرار نگیرید و با این کار به عضلات، مفاصل و استخوان‌هایتان فشار نیاورید.

  •  صد‌در‌صدتان را به کار نگیرید

کارمند متعهدی هستید؟ بسیار خوب. اما به خاطر نشان دادن این تعهد، هرگز نباید صد‌درصد انرژی‌تان را برای کار کردن خرج کنید. اگر با بردن بار و بلند‌کردن اجسام سر و کار دارید، هرگز تا جایی که توانتان تمام می‌شود، این کار را انجام ندهید و اگر ساعات طولانی مشغول کار هستید، از به اشتراک گذاشتن خستگی‌تان با مدیر خود پرهیز نکنید. شما را به غر‌زدن و شکایت‌کردن از کارتان تشویق نمی‌کنیم، بلکه از شما می‌خواهیم گاهی در مورد خوب و بد شرایط کاری‌تان، با لحنی دوستانه و توام با آرامش، با مدیر خود صحبت کنید.

  •  بار را از روی روانتان بردارید

آنچه بیشتر از هر روز اضافه‌کاری‌کردن یا ساعت‌ها در یک وضعیت ثابت پشت رایانه نشستن می‌تواند به شما آسیب بزند، فشارهای روانی و استرس‌هایی است که حتی با خارج‌شدن از محل کارتان هم دست از سرتان برنمی‌دارند. اگر مراقب نباشید و استرس‌های کاری‌تان را درست مدیریت نکنید، نه‌تنها در ساعات کاری مدام باید با همکارانتان بجنگید، بلکه نمی‌توانید بعد از برگشتن به خانه هم بار روی روانتان را سبک کنید و شریک خوبی برای زندگی همسرتان، والد خوبی برای فرزندتان یا حتی دوست خوبی برای دوستانتان باشید. انباشته‌شدن استرس‌های شغلی، شما را به فردی خسته، تحریک‌پذیر و بدخلق تبدیل خواهد کرد که با یک اشاره کوچک‌، از کوره در‌می‌رود و به روابطش آسیب می‌زند. اگر کارتان شما را به چنین فردی تبدیل کرده، قلم و کاغذ را بردارید و هر چه در مورد شغلتان به روان شما فشار می‌آورد را بنویسید. آیا مواردی که روی کاغذ آمده را به‌تنهایی می‌توانید حل کنید؟

  •  جانشین‌پروری کنید

حتی اگر همکاران زیرمجموعه‌ای ندارید که بتوانند به شما در انجام کارهایتان کمک کنند، نباید در انجام وظایف خود تنها نیروی متخصص باشید. به عبارت دیگر، اگر به اصل جانشین‌پروری اعتقاد داشته باشید، می‌توانید بخشی از فشار جسمی و روانی که کار‌کردن بی‌وقفه به شما تحمیل می‌کند را کمتر کنید. براساس این اصل، شما باید تا آنجا که می‌توانید، به فکر آموزش‌دادن تخصص و مهارت‌هایتان به همکاران خود باشید تا در روزهای بیماری یا زمانی که به هر دلیل امکان انجام دادن مسئولیت‌هایتان را ندارید، بتوانند شما را همراهی کنند.

  •  وسایل مورد نیازتان را تهیه کنید

اگر درد جسمی کلافه‌تان کرده، دلیل درد‌کشیدنتان را پیدا کنید و با یک متخصص طب فیزیکی در موردش صحبت کنید. احتمالا این متخصص در کنار تمرین‌های ورزشی و درمان‌هایی که به شما توصیه می‌کند، استفاده از چند وسیله را نیز به شما پیشنهاد خواهد کرد. اگر زانودرد دارید، احتمالا باید از زیرپایی استفاده کنید و برای دردکمر و گردنتان ممکن است نیاز به پشتی‌های طبی و وسایلی از این دست داشته باشید. البته این ابزارها را بدون مشورت با متخصص تهیه نکنید، چراکه بسته به نوع مشکلتان، به ابزار خاصی برای آرام کردن درد نیاز خواهید داشت.

  •  تا می‌توانید آب بنوشید

کم‌آبی بدن دلیل بسیاری از مشکلات شماست. از خستگی مفرط، تا دردهای جسمی و حتی کلافگی روانی، همه ممکن است به دلیل تامین‌نشدن نیاز بدنتان به آب ایجاد شده باشند. برای دورزدن این مشکل، سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای را که باعث دفع آب بدن می‌شوند، کم کنید و به جای آن سالاد سبزیجات، انواع میوه و آب هم‌دما با محیط را به مهمان ثابت میز کارتان تبدیل کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.