روند روبه‌رشد فین‌تک در جهان

0

مرکز ملی تحقیقات دیجیتال در دوبلین ایرلند فین‌تک را این‌گونه تعریف می‌کند:

نوآوری در خدمات مالی؛ این عنوان برای نامیدن گستره وسیعی از اپلیکشن‌های فناورانه به کار می‌رود که در بخش زیادی از ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش محصولات مصرفی کاربرد دارد؛ همین‌طور تازه‌واردهایی که بازیگران فعلی را به رقابت فراخوانده‌اند و همین‌طور برای نامیدن پارادایم‌های جدیدی مانند بیت‌کوین استفاده می‌شود. فین‌تک اشاره‌ای است به اپلیکیشن‌های جدید، فرآیندها، محصولات و مدل‌های کسب‌وکار جدید در صنعت خدمات مالی. این راه‌حل‌ها به پنج حوزه قابل‌تقسیم است:

۱. بخش بانکداری یا بیمه که به‌عنوان بخش‌های بالقوه کسب‌وکار شناخته می‌شود. راه‌حل‌هایی که برای صنعت بیمه است، اغلب InsurTech خوانده می‌شود.

۲. راه‌حل‌هایی که به فرآیندهای پشتیبانی از کسب‌وکارها اشاره دارند؛ مانند اطلاعات مالی، پرداخت‌ها، سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، مشاوره و فرآیندهای حمایت متقابل؛ یک مثال راه‌حل‌های پرداخت موبایلی یا همراه است.

۳. سومین دسته آن‌هایی است که با تمرکز بر بخشی از مشتریان در حوزه‌هایی مانند بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی و بانکداری شرکتی و همین‌طور بیمه‌های عمر و غیر آن مشخص می‌شود. یک مثال بیمه‌هایی است که کارمزد و هزینه بیمه‌هایی غیر از بیمه‌های زندگی را از طریق رفتار مشتری محاسبه می‌کند.

۴. فرم تعاملی کسب‌وکار با کسب‌وکار (B2B)، کسب‌وکار با فرد (B2C)، مشتری با مشتری (C2C) است. به‌عنوان یک مثال راه‌حل‌های تجارت اجتماعی C2C در این بخش قرار می‌گیرد.

۵. درنهایت راه‌حل‌هایی است که با توجه به موقعیت بازارشان گستره وسیعی را شامل می‌شود. برخی خدماتی مانند سیستم‌های مدیریت مالی شخص (PFM) ارائه می‌کنند و برخی بر راه‌حل‌های قرض‌دهی نفربه‌نفر تمرکز می‌کنند.

مطابق آمارهای موسسه اکسنچر سرمایه‌گذاری در فین‌تک که در سال ۲۰۰۸ حدود ۹۳۰ میلیون دلار بوده، ۱۲ برابر شده و در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. آن‌گونه که شهرداری لندن می‌گوید، ۴۰ درصد از نیروی کار شهر لندن در بخش‌های خدمات مالی و فناوری کار می‌کنند. برخی از شرکت‌های شناخته‌شده فین‌تک مانند Funding Circle، Nutmeg and و TransferWise در لندن فعالیت می‌کنند. در ایالات‌متحده آمریکا نیز استارتاپ‌های فین‌تک متعددی مانند فاندرا،آی‌ای‌ایکس، لندینگ، بی‌هلف،استرایپ، مانی‌دات‌نت، پلیدکلاب، رابین‌هود و… فعالیت می‌کنند. در اروپا حدود ۱.۵ میلیارد دلار در شرکت‌های فین‌تک در سال ۲۰۱۴ سرمایه‌گذاری شده است که سهم شرکت‌های حاضر در لندن ۵۳۹ میلیون دلار، آمستردام ۳۰۶ میلیون دلار و استکهلم ۲۶۶ میلیون دلار بوده است. معاملات اروپایی‌ها در فین‌تک در پنج فصل متوالی رو به افزایش بوده است و از ۳۷ مورد در فصل چهارم ۲۰۱۵ به ۴۷ مورد در فصل اول ۲۰۱۶ رسیده است. در آسیا و اقیانوسیه، هاب جدیدی برای فناوری‌های مالی در استرالیا از آوریل ۲۰۱۵ شروع به فعالیت کرده است. در حال حاضر بازیگران قوی در صنعت فین‌تک مانند Tyro Payments، QuietGrowth و Stockspot فعالیت می‌کنند و هاب جدید شتاب رشد در این منطقه را بیشتر خواهد کرد. یک آزمایشگاه نوآوری در فناوری‌های مالی نیز در هنگ‌کنگ راه‌اندازی شده است که روند نوآوری در خدمات مالی به کمک فناوری را تقویت خواهد کرد. کمپانی قابل‌ذکر دیگر، VMoney است که در فیلیپین فعالیت می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.