درخشش تیم دیجی‌کالا تِک در مسابقات جهانی روبوکاپ

0
  • دیجی‌کالاتِک

حمایت دیجی‌کالا از این تیم تحت برند «دیجی‌کالاتِک» انجام گرفت. دیجی‌کالاتِک نمادی از فعالیت‌های فناورانه‌ دیجی‌کالاست و مأموریت آن حمایت از فناوری‌های نو و بومی است که در راستای توسعه‌ کسب‌وکار دیجی‌کالا هستند. نخستین چالش دیجی‌کالاتِک برگزاری «مسابقه‌‌ روبات‌های پرنده‌ حمل کالا» بود که سال گذشته انجام شد. تیم ARC از پژوهشکده‌ فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یکی از تیم‌های شرکت‌‌کننده در این مسابقات بود که برنده‌ دیپلم افتخار بخش «طراحی» و برنده‌ جایزه‌ ویژه‌ «رفتار حرفه‌ای» شد.  امسال تیم دانشگاه امیرکبیر در بخش روبات‌های صنعتی با تیم ARC در بخش صنعتیِ مسابقات جهانی روبوکاپ شرکت کرد و دیجی‌کالا تصمیم گرفت در راستای سیاست‌های خود در حوزه‌ توسعه‌ فناوری‌های جدید، از این تیم حمایت کند. 

  • مسابقات جهانی روبوکاپ

روبوکاپ مسابقه‌ای بین‌المللی و معتبر در حوزه‌ روباتیک است که از سال ۱۹۹۷ به‌صورت سالانه در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. تیم‌های شرکت‌کننده می‌توانند در بخش‌های فوتبال، صنعتی، امدادی، خانگی و دانش‌آموزی شرکت کنند. هدف از برگزاری این مسابقات توسعه‌‌ فناوری‌های مربوط به حوزه‌ روباتیک و هوش مصنوعی است. مسابقات این دوره در کشور ژاپن برگزار شد. در این مسابقات بیش از ۳۵۰۰ دانشمند و توسعه‌دهنده از ۴۰ کشور جهان حضور پیدا کردند. 

  • درخشش تیم روبوکاپ امیرکبیر

در این دوره، برای اولین‌بار یک تیم ایرانی در بخش روبات‌های صنعتی شرکت کرد؛ این در حالی بود که سایر تیم‌ها سابقه و تجربه‌‌ شرکت در ۵ دوره‌‌ گذشته‌‌ بخش روبات‌های صنعتی را داشتند. تیم ARC دانشگاه امیرکبیر توانست با موفقیت در مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی، به فینال راه پیدا کند.  در مجموع ۱۲ تیم از ۴ کشور در این رقابت‌ها ثبت‌نام کرده بودند؛ از میان این تیم‌ها، ۸ تیم به رقابت‌های اصلی راه پیدا کردند و پس از طی مرحله نیمه‌نهایی ۵ تیم برتر، شامل ۴ تیم از آلمان و ۱ تیم از ایران، به مرحله‌‌ نهایی رسیدند. نکته‌‌ مهم درباره‌‌ ARC‌، طراحی و ساخت روبات این تیم است. برای اولین‌بار در تاریخ این مسابقات، یک تیم همه‌‌ مراحل طراحی و ساخت روبات خود را با استفاده از توان داخلی و بدون استفاده از تجهیزات پیش‌ساخته به پایان رسانده است. تیم‌های دیگر در ۵ سال گذشته از روبات‌های شرکت کوکا استفاده می‌کردند اما تیم کشورمان درنتیجه‌ برخی محدودیت‌ها، خود اقدام به ساخت روبات کرده بود؛ موضوعی که باعث تعجب و تحسین سایر تیم‌ها شد. همچنین، عملکرد برجسته‌‌ تیم کشورمان در این مسابقات باعث شد یک نماینده از ایران به کمیته‌‌ فنی مسابقات افزوده شود.  در پایان باید یادآور شد، دیجی‌کالا باتوجه‌به رسالت و مسئولیت اجتماعی خود از فعالیت‌هایی که باعث رشد و توسعه‌ فناوری‌های جدید در کشورمان شوند، حمایت می‌کند. این شرکت در دو سال گذشته حامی دهمین و یازدهمین دوره‌‌ مسابقات روبوکاپ ایران بوده و در مسابقات جهانی روبوکاپ چین در سال ۲۰۱۵ هم از تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین حمایت کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.