با درمانکده آنلاین از دکترتان وقت بگیرید

0

 محسن صدر که بنیانگذار استارتاپ درمانکده به نشانی darmankade.com‌ است، خودش با چنین چالشی روبه‌رو بوده است. محسن متولد ۶۷ در شهر تهران است و لیسانس IT دارد و کارشناسی ارشد را در رشته MBA دنبال کرده است. او می‌گوید تقریبا دو سال به بیماری مبتلا می‌شود و این بیماری جرقه‌های ایده درمانکده را در ذهنش روشن می‌کند «‌در زمانی که بیمار بودم، پزشکان به‌درستی نمی‌توانستند علت بیماری و بالطبع درمان آن را تشخیص دهند و حتی پزشکی به من گفت احتمال این وجود دارد که به واسطه این بیماری بینایی خود را از دست بدهم تا اینکه پزشکی به من پیشنهاد شد و من برای درمان به مطبش مراجعه کردم که ایشان گفتند این بیماری بسیار ساده است و با یک دارو قابل درمان است ولی پروسه و شرایط درمان آن سخت است. این پزشک در کامپیوتر خود اطلاعات بیمارانی که مشابه بیماری من را داشتند، ثبت کرده بود و با بررسی پرونده‌های آنها براساس روش evidence base medicine یا روش درمانی تجربی می‌توانست متوجه شود که بیماران قبلی از پروسه درمان چه نتیجه‌ای گرفته‌اند. این روش برای من جذاب بود و اینکه دانستن مواردی که به ظاهر ساده هستند، می‌تواند نجات‌بخش جان انسان‌ها باشد. این نیاز به پیدا‌کردن پزشک متخصص با دانش درمان بیماری خاصی که داشتم من را به این فکر انداخت که استارتاپی را راه‌اندازی کنم تا در آن افراد بتوانند به‌راحتی پزشک متخصصی که می‌خواهند را پیدا کنند.»

  •   کار درمانکده چیست؟

کار اصلی درمانکده نوبت‌دهی مطب‌های پزشکان و دندانپزشکان است. در نوبت‌دهی سعی می‌شود با نظراتی که افراد در مورد پزشکان می‌دهند، مراجعه‌کنندگان بعدی به سایت بتوانند متوجه شوند که برای یک بیماری خاص به چه پزشکی مراجعه کنند «‌مشکلی که دقیقا ما به دنبال حل آن هستیم، این است که پزشکان تخصص‌های مختلفی دارند و هر کدام در یک زمینه خاص مهارت دارند. به عنوان مثال، یک متخصص قرنیه ممکن است پیوند خوبی انجام دهد ولی از طرفی نتواند بیماری را به درستی تشخیص دهد و فقط در انجام پیوند قرنیه تخصص داشته باشد و پزشکان زمانی که در یک فیلد بیماران متنوعی را ویزیت کنند در آن فیلد مهارت بالایی کسب می‌کنند. ما هدفمان این است که با اطلاعاتی که از نظرات مردم جمع‌آوری می‌کنیم، مشخص کنیم هر پزشکی در چه زمینه‌ای عملکرد خوبی دارد.»

  •   چطور با پزشکان ارتباط می‌گیرید و اطلاعت‌تان را تکمیل می‌کنید؟

تیم بازاریابی ما با پزشکان صحبت می‌کنند و پزشکان را متقاعد می‌کنند که در سیستم عضو شوند و از خدمات استفاده کنند. پزشکان برای ثبت نام باید فرمی را که مربوط به اطلاعات شخصی و رزومه است، پر کنند و مهر نظام پزشکی خود را نیز پایین برگه می‌زنند تا مطمئن شویم که این افراد پزشک هستند. از طرف دیگر کاربران نیز می‌توانند به صورت رایگان از طریق سایت و به صورت آنلاین از پزشک مورد نظر نوبت بگیرند. بعد از اینکه نوبتی گرفته می‌شود، اطلاعات به اپلیکیشنی که در گوشی منشی دکتر نصب شده است، فرستاده می‌شود و منشی وقت مورد نظر را تایید می‌کند و اگر هم به هر دلیلی نتواند در آن زمان وقت را تایید کند، دلیلش را به کاربر توضیح می‌دهد.

  •   شما چطور اعتماد‌سازی می‌کنید تا کاربران اعتماد کنند و از این طریق نوبت‌دهی را انجام دهند، آیا فرهنگ استفاده از این نوع خدمات آنلاین جا افتاده است؟

در حال حاضر هنوز این فرهنگ وجود ندارد. مثلا افراد از طریق سایت نوبت را دریافت می‌کنند ولی فکر می‌کنند سایت مربوط به مطب پزشک است و از طریق چت آنلاینی که در سایت قرار دارد، درددل می‌کنند و مشکلاتشان را بیان می‌کنند. حتی برای گرفتن نوبت خواهش می‌کنند در صورتی که نوبت را به صورت آنلاین دریافت کرده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که افراد برای گرفتن نوبت از پزشکان چقدر با مشکل روبه‌رو هستند که اینطور خواهش می‌کنند و دوم اینکه هنوز با این نوع خدمت آشنایی ندارند. 

  •   آیا استارتاپ‌های دیگری هم هستند که مشابه کار شما را انجام دهند؟

بله، چالش دیگری هم این است که وقتی کار را شروع کردیم، استارتاپ‌های زیادی نیز با همین ایده کار خود را شروع کردند و به سراغ همان پزشکانی رفتند که ما با آنها کار می‌کردیم و از کار ما بدگویی می‌کردند تا نظر پزشک مورد نظر را جلب کنند تا با آنها کار کنند. این کار نه‌تنها نتیجه‌ای در‌بر‌ندارد بلکه اعتماد پزشکان را به کل اکوسیستم سلب می‌کند و نسبت به کل سیستم بد‌بین می‌شوند‌ و این فرهنگ باید ایجاد شود که برای پول درآوردن نباید مشتریان رقیب و کل بازار را خراب کرد.

  •   با توجه به اینکه خدمات به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد، درآمدزایی شما چگونه است؟

از حق عضویتی که از پزشکان دریافت می‌کنیم، درآمدزایی داریم و این حق عضویت به موارد مختلفی مانند تخصص، فوق تخصص یا اینکه پزشکان در چه شاخه‌ای باشند، بستگی دارد و از ماهی ۵۹ هزار تومان شروع می‌شود. در حال حاضر ۷۰۰ پزشک عضو سایت هستند و تعداد کاربران نیز ۳۲ هزار نفر است که تقریبا ماهی حدود ۳۵۰۰ کاربر نوبت آنلاین می‌گیرند و در حال حاضر شهر تهران را پوشش داده‌ایم زیرا ۶۰ درصد پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در تهران مستقر هستند. همچنین از وقتی که کار را شروع کردیم توانسته‌ایم به درآمدزایی برسیم ولی هنوز به سوددهی نرسیده‌ایم.

  •   با توجه به اینکه سه سال از عمر استارتاپتان می‌گذرد و هنوز به سوددهی نرسیده‌اید، چه انگیزه‌ای باعث شده این راه را ادامه بدهید و آیا از راه دیگری درآمد‌زایی داشتید؟

ما تقریبا حدود ۷ ماه وارد فاز درآمد‌زایی خوبی شدیم که از نقطه سر به سر هم گذشت ولی به دلیل مشکلاتی که پیش آمد، در کار تغییراتی ایجاد کردیم و با توجه به سرمایه‌ای که جذب کردیم، توانستیم در مدت زمانی که درآمد نداشتیم به راه خود ادامه بدهیم ولی قصد داریم تا سه ماه آینده فاز جدیدی را برای درآمدزایی ایجاد کنیم تا تمام هزینه‌هایی را که این مدت تحمیل شده جبران کنیم. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.