از هر گوشه اینترنت یک اژدهای زرد سربلند می‌کند

0

در طول دهه گذشته، غول‌های اینترنتی غرب، چین را به عنوان یک بازار توسعه‌نیافته نادیده می‌گرفتند. اما امروزه، ما می‌بینیم که علی‌بابا به بزرگترین IPO تبدیل شده است. موسس فیسبوک، مارک زاکربرگ، سعی می‌کند راهی برای توسعه خدمات خود در چین پیدا کند. و شرکت‌های چینی محلی از تنسنت گرفته تا بایدو برنامه‌های کاربردی و خدمات جدیدی را به سرعت راه اندازی می‌کنند.

داده‌های مرکز تحقیقاتی ورتو نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان چینی وقت بیشتری را صرف کار با دستگاه‌های تلفن همراه می‌کنند.

 چرا بازار چین امروز اینقدر داغ است؟ 

یکی از دلایل این است که چین از نظر مدت زمانی که مصرف‌کنندگان صرف استفاده از اینترنت می‌کنند، همتراز با غرب است. (در مقایسه با سایر بازارهای در حال ظهور)

اکوسیستم فناوری چین بسیار منحصر به فرد است. تعدادی محدودیت برای شرکت‌‌های خارجی (به ویژه در حوزه اینترنت، رسانه اجتماعی و منافع رسانه‌ای) که در چین فعالیت می‌کنند، وجود دارد و این محدودیت‌ها موجب شده است بازار شرکت‌های اینترنتی، پلتفرم‌های رسانه اجتماعی، و بازاری‌های برنامه‌ کاربردی داخلی رونق پیدا کند. به عبارت دیگر، مردم چین عمدتاً از خدمات چینی که شرکت‌های داخلی ارائه می‌دهند، استفاده می‌کنند. توییتر، اسنپ‌چت، فیس‌بوک، گوگل و یوتیوب در چین فیلتر هستند، اما شرکت‌های مشابه چینی آنها (وی‌چت، یوکو و غیره) در حال توسعه اند.

پلتفرم‌های رسانه‌ اجتماعی و برنامه‌های کاربردی چین به سرعت به بخش اصلی حوزه تلفن همراه چین تبدیل شده اند.

 مصرف‌کننده چینی برنامه-محور

مشخص است که صنعت تلفن همراه در چین بسیار قوی است؛ این کشور بالاترین نرخ نفوذ تلفن هوشمند را در دنیا دارد، با این حال، ماهیت غیرمنسجم بازار برنامه‌های کربردی چین (به ویژه اندروید) چالش‌های بالقوه‌ای را برای سازندگان سخت افزار و پلتفرم‌ها ایجاد می‌کند.

با این حال، پتلفرم‌های رسانه‌ اجتماعی اصلی مانند وی‌چت نقش یک سیستم عامل را در چین ایفا می‌کنند؛ آنها اولین راه برای مصرف کنندگان است تا برنامه‌ها و بازی‌ها را جستجو و دانلود کنند. مصرف‌کننده چینی امروز بسیار برنامه‌محور است.

اما آیا غول‌های اینترنتی چینی فعالیت خود را فقط در سطح محلی گسترده کرده اند؟ خیر. بسیاری از شرکت‌های اینترنتی بزرگ چین در حال حاضر در خارج از کشور نیز فعالیت دارند، و شرکت‌ها از علی‌بابا گرفته تا چایناموبایل در نیویورک سیتی و سیلیکون ولی نیز تاسیس شده‌اند.

غول‌های چینی در حال توسعه محتوا نیز هستند و “مدل نتفلیکس” را دنبال کرده و محتوای اصل ایجاد می‌کنند. بازار ویدئویی آنلاین نیز به سرعت در چین در حال توسعه است. بایدو، علی‌بابا و تنسنت پیشروان بازار ویدئویی آنلاین چین هستند که انتظار می‌رود ارزش آنها در عرض دو سال به ۶.۵ میلیارد دلار برسد چرا که مصرف‌کنندگان وقت بیشتری را صرف تماشای تلویزیون و فیلم با دستگاه‌های تلفن همراه و تلویزیون‌های هوشمند می‌کنند.

 چگونه بازار دست نخورده به افزایش نوآوری  کمک می‌کند

وقتی صحبت از اکوسیستم پرداخت تلفن همراه می‌شود، شرکت‌های آمریکایی بیشتر روی ایجاد خدمات پرداخت جدید تمرکز می‌کنند. اپل، گوگل، شرکت‌های اصلی کارت‌ اعتباری، و حتی حاملان تلفن همراه در این زمینه فعالیت‌هایی دارند. آنها با نوآوری‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند. در مقابل، شرکت‌ها در چین به دنبال ایجاد راهکارهای پرداخت در داخل برنامه‌های کاربردی موجود هستند که میلیون‌ها افراد از آنها استفاده می‌کنند (وی‌چت یک نمونه از این برنامه‌ها است).

مدیر تنپی جنرال در مصاحبه خود با فوربس می‌گوید: «این یک فناوری بالغ و ایمن است، و اگر نحوه کار آن را به دولت نشان دهیم، به ما کمک خواهد شد.» به علاوه او گفت که سیلیکون ولی ایده‌های نوآورانه‌ای برای توسعه این فناوری‌های تلفن همراه دارد، اما چین از مقیاس و جمعیت مورد نیاز برای استفاده از این سیستم‌ها برخوردار است. یکی از دلایل اصلی که چین در حوزه نوآوری تلفن همراه تبحر دارد، فقدان میراث در این فضا است. تجربه مصرف کننده در فروشگاه‌های چینی و فروشگاه‌‌هایی که نسل اول تجارت الکترونیک چینی را راه اندازی کردند، در مقایسه با نوآوری‌های مبتنی بر تلفن همراه آهسته و نامناسب بوده است؛ این خدمات جدید توانسته اند قابلیت‌های بیشتری را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند و به همین دلیل مصرف‌کنندگان برای مطالعه کتاب، خرید محصول، پرداخت و غیره از آنها استقبال کردند. چین توانسته است از آمریکا و سایر کشورها در این حوزه جلو بزند.

شرکت‌های تلفن همراه چین به راحتی توانسته اند اقتصاد برتر، محدوده و کیفیت خدمات به مشتریان را، در مقایسه با خدمات بی کیفیت متصدیان، ارائه دهد. در آمریکا، شرکت‌‌های مسافرتی مانند ایکس‌پدیا و اوربیتز   به مشتریان خود این امکان را می‌دهند تا بتوانند به سرعت و به راحتی به صورت آنلاین در محیط دسکتاپ رزرو کنند. اکثر مصرف‌کنندگان چینی می‌توانند امروزه از خدمات مشابه استفاده کنند؛ با این تفاوت که آنها در یک محیط مبتنی بر تلفن همراه این کار را انجام می‌دهند.

یک موضوع کاملاً مشخص است: باید مراقب غول‌های اینترنتی چین و مصرف‌کنندگان چینی بود تا بتوان پویایی‌ رشد اینترنتی این کشور را در طول دهه آتی شناسایی کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.