چطور عنوان جذاب برای محتوا بنویسیم

کارت دعوت به مهمانی محتوا

0

به عنوان بازاریاب، پیش از آنکه بتوانیم یک کار جذاب و متقاعدکننده برای فروش محصول و یا خدمات خود داشته باشیم، باید بتوانیم با یک عنوان جذاب توجه مخاطب را جلب کنیم.

به عنوان بازاریاب، پیش از آنکه بتوانیم یک کار جذاب و متقاعدکننده برای فروش محصول و یا خدمات خود داشته باشیم، باید بتوانیم با یک عنوان جذاب توجه مخاطب را جلب کنیم.

صرف نظر از محتوا، یک موضوع همواره ثابت است: «عنوان، مهم‌ترین بخش از صفحه است.» دیوید آگیلوی (David Mackenzie Ogilvy)، یکی از پیشگامان صنعت تبلیغات، می‌گوید: «به صورت متوسط، افراد به ازای هر ۵ بار خواندن عنوان، یک بار متن را می‌خوانند. زمانی که عنوان خود را نوشتید، ۸۰ درصدکار را انجام داده‌اید.»

خلق عنوان جذاب

خلق عنوان جذاب برای محتوا

سؤال این است که چگونه می‌توان عنوانی خلق کرد که مورد چشم‌پوشی واقع نشده و باعث افزایش نرخ کلیک شود.

اولین و مهم‌ترین موضوع آن است که مخاطب خود را به خوبی بشناسید. اگر شما ندانید که مخاطبان به چه چیزی علاقه‌مند هستند، نمی‌توانید برای آنها محتوایی مناسب تولید کنید. شما باید نقطه‌ آغاز را بدانید. بنابراین پیش از نوشتن باید تحقیق کنید.

زمانی که متوجه شدید مخاطبان شما چه چیز‌هایی را نیاز و یا دوست دارند، می‌توانید از چند شیوه‌ای که در این مقاله آمده، برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید. شیوه‌های بیان‌شده در این مقاله سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و می‌توان گفت مفید بودن آنها برای افزایش نرخ کلیک وب‌سایت شما تقریبا تضمین شده است.

استفاده از کنجکاوی

افراد حس کنجکاوی را به دو صورت تجربه می‌کنند. معرفت‌شناسی (Epistemically) و ادراکی (Perceptually) دو گونه کنجکاوی است.

کنجکاوی ادراکی (Perceptual curiosity) مربوط به میل درک‌کردن چیزی عجیب و چالش‌برانگیز همچون میل درک یک خطای دید و یا حقه‌ شعبده‌بازی است.

کنجکاوی معرفت‌شناسی (Epistemic curiosity) تنها میل به یادگیری چیزی جدید و به دست آوردن اطلاعات است.

ماریو لیویو (Mario Livio)، متخصص فیزیک نجوم و محقق حوزه‌ کنجکاوی بیان می‌کند که مغز و ذهن ما به دانش جدید بها می‌دهد. بنابراین معمولا یادگیری برای ما تجربه‌ای دوست‌داشتنی و دلنشین است.

این لحظه‌ دوست‌داشتنی و مطبوع است که فضای استفاده از کنجکاوی را خلق می‌کند. عناوین بسیاری در محیط وب دقیقا در حال استفاده از این حس کنجکاوی برای افزایش بازدید هستند.

استفاده از اصل کمیابی

افراد بسیار علاقه دارند به چیز‌هایی ارزش داده و تجربه کنند که کمیاب هستند. ست گادین (Seth Godin) بیان می‌کند: «کمیاب‌بودن یک مد را خلق می‌کند، افراد دوست دارند چیزی را داشته باشند که دیگران ندارند.» بنابراین استفاده از مواردی غیر معمول می‌تواند بسیار به افزایش نرخ کلیک شما کمک کند.

ساده‌ترین و بدیهی‌ترین شیوه‌ وعده‌ چیزی با‌ارزش، شروع‌کردن عنوان با «چگونه» است. مقالاتی با عناوینی همچون «چگونه یک تبلیغات تجاری برای فروش بسازیم؟» می‌تواند به‌سادگی وعده یک محتوای با‌ارزش را به خواننده دهد

استفاده از اعداد

اصلا اهمیتی ندارد که عنوان شما کجا استفاده می‌شود. وبلاگ یا فیلمی در یوتیوب، اعداد می‌تواند به افزایش بازدید شما بسیار کمک کنند. موضوع آن است که کلمات و تصاویر اکثر محتوای اطراف ما را تشکیل می‌دهند.

ما هر روز بیشتر تصاویر و متن‌ها را در اطراف خود می‌بینیم و به این دلیل آنها می‌توانند توجه کمتری را جلب کنند. ایمیل‌ها، صفحات اینترنتی، مجله‌ها، بیلبورد‌ها و… همه از کلمات و تصاویر تشکیل شده‌اند.

زمانی که شما یک عدد را در عنوان خود قرار می‌دهید، می‌تواند از این ساختار خارج شده و توجه را به خود جلب کرده و از این طریق باعث افزایش نرخ کلیک شوید.

به‌اشتراک‌گذاری چیزی غافلگیرکننده

تحقیقات نشان می‌دهد که خواننده‌های غافلگیرشده توسط شما، تمامی توجه خود را به هنگام خواندن محتوا متمرکز می‌کنند. این جذب کامل درون محتوا به دلیل وضعیت خاص ذهن ما در زمان غافلگیرشدن است.

عنوان می‌تواند تأثیر بسیار زیادی برای استفاده از این اصل داشته باشد. با عناوین غافلگیرکننده می‌توانید باعث افزایش بازدید بسیار زیادی برای محتوای خود شوید.

پرسش

سؤال می‌تواند برای افزایش نرخ کلیک وب‌سایت شما بسیار مفید واقع شود، اما باید توجه داشته باشید که چگونه از سوال‌ها استفاده می‌کنید. گاهی اوقات به دلیل استفاده غلط از پرسش‌ها می‌توانیم به کلی شانس به دست آوردن خوانندگان را از دست دهیم.

به عنوان مثال، سوال‌هایی که پاسخی بسیار مشخص و بدیهی دارند، چندان نمی‌توانند برای افزایش بازدید محتوای ما مفید باشند. «آیا نوشیدن آب برای شما مفید است؟» چنین سؤالی قاعدتا نمی‌تواند چندان برای خواننده جذاب باشد.

همچنین سوال‌هایی همچون «آیا کودک تازه متولدشده‌ شما سرطان دارد؟» نیز به کلی خوانندگان را دور خواهد کرد.

بهترین سوال‌ها آنهایی هستند که انتقادپذیری خواننده‌ها را نسبت به رفتار و یا شرایط ذهنی آنها برمی‌انگیزد. «آیا شما این اشتباهات را در مصاحبه‌های کاری خود انجام می‌دهید؟» می‌تواند یک نمونه‌ موفق از این موارد باشد که عنوان یک مقاله در سال ۱۹۹۷ بود.

چنین سوال‌هایی می‌توانند به‌سادگی توجه افراد را جلب کرده و آنها را ترغیب به خواندن محتوای شما کنند. بنابراین یکی از شیوه‌های افزایش نرخ کلیک استفاده از پرسش‌های مناسب و صحیح است.

وعده‌ چیزی باارزش

ساده‌ترین و بدیهی‌ترین شیوه‌ وعده‌ چیزی با‌ارزش، شروع‌کردن عنوان با «چگونه» است. مقالاتی با عناوینی همچون «چگونه یک تبلیغات تجاری برای فروش بسازیم؟» می‌تواند به‌سادگی وعده یک محتوای با‌ارزش را به خواننده دهد.

باب بلای (Bob Bly) بیان می‌کند: «بسیاری از نویسنده‌های تبلیغات بر این عقیده هستند که اگر عنوان خود را با کلمه‌ چگونه شروع کنید، عنوان شما نمی‌تواند بد باشد.» استفاده از این شیوه می‌تواند به افزایش بازدید محتوای شما کمک بسیار زیادی کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.