پروف؛ برندی که با عینک نوع‌دوستی به جهان می‌نگرد

0

 سال ۲۰۰۹، درست زمانی که آنها مقدمات تاسیس شرکت «پروف» را فراهم می‌کردند، عینک‌های چوبی زیاد مرسوم نبودند و فقط یکی دو شرکت فعال در صنعت مد، آن‌هم به‌صورت محدود، برای مدل‌های خود از فریم‌های چوبی خاص استفاده کرده بودند. برادران دیم، جنس چوب‌ها را به‌خوبی می‌شناختند و در اولین تجربه‌ خود، از کانادا و پاسیفیک نورث وست، چوب خریداری کردند.

یک سال بعد، آنها اولین سری محصولاتشان را عرضه کردند. گرچه ایده‌ اولیه‌ آنها بسیار خلاقانه و بکر بود، ولی عینک‌ها مورد استقبال قرار نگرفتند و آنها به‌سادگی نخستین شکست خود را تجربه کردند؛ شکستی که ذهن آنها را باز کرد و زمینه‌ساز پیشرفتی غیرقابل‌تصور شد. تیلور می‌گوید: «زیاد هم بد نشد. تازه فهمیدیم که نمی‌خواهیم عینک‌هایمان را در صنایع چوبی طبقه‌بندی کنند. به‌علاوه، عینک‌هایی به سبک جان لنون یا عینک‌های خلبانی را نمی‌توانستیم فقط با چوب طراحی کنیم.»

  •  توجه به محیط زیست

برادران دیم در این مرحله‌ جدید، تصمیم گرفتند مواد دیگری را به چوب اضافه کنند تا بتوانند دامنه‌ طراحی‌های خود را گسترش دهند. ازآنجاکه تصمیم داشتند محصولاتشان با محیط‌زیست سازگار باشد، باید به مواد پایدار دیگری به‌جز پلاستیک فکر می‌کردند. تحقیقات علمی، آنها را به دو ماده‌ اصلی رساند: سلولز استات که از خمیر چوب به دست می‌آمد و آلومینیوم بازیافتی. تانر می‌گوید: «می‌دانستیم خمیر چوب پایدار و سازگار با محیط است، ولی برای طراحی‌های کلاسیک، استفاده از آلومینیوم ایده‌ فوق‌العاده‌ای بود. آلومینیوم کاملا قابل بازیافت است و همان گزینه‌ای بود که برای محصولاتمان نیاز داشتیم.» آنها به کمک یک کمپین موفق در سایت کیک‌استارتر، که یک  پلتفرم جمع‌آوری سرمایه است، ایده‌ خود را معرفی کرده و نظر مساعد علاقه‌مندان را به کار خود جلب کردند. به‌این‌ترتیب در عرض ۳ ماه توانستند اولین خط فریم‌های آلومینیومی خود را راه‌اندازی کنند.

  •  مدل کسب‌وکاری که اقدامات بشردوستانه را پوشش می‌دهد

بااین‌حال، وفاداری به محیط‌زیست فقط یکی از چشم‌اندازهای شرکت پروف بود. پس از موفقیت اولیه، آنها تصمیم گرفتند ۱۲ درصد از سود فروش خود را به مؤسسات خیریه‌ درمانی اهدا کنند. تانر می‌گوید: «ما می‌خواستیم حوزه‌ فعالیتمان، فراتر از تولید عینک‌های آفتابی باشد. برای اعتبار بخشیدن به برندمان، به چیزی بیش از محصولات باکیفیت نیاز داشتیم.» برادران دیم برای تحقق بخشیدن به این هدف، به کشورهایی نظیر هند، فیلیپین، نپال و السالوادور سفر کردند. شرکت آنها تجهیزات لازم را برای معاینات چشم‌پزشکی، اسکرین، جراحی و تجویز عینک در اختیار مردم این کشورها قرار می‌داد. پس از مدتی سایر کارکنان این شرکت هم علاقه‌ خود را به شرکت در این پروژه‌ها اعلام کردند و بنیانگذاران جوان توانستند با انرژی بیشتری کارشان را ادامه دهند.

  •  توجه ویژه به هند

 پروف با کمک دانشمندان هندی، موسسه مراقبت‌های چشم‌پزشکی آراویند را در شهر مدورای پایه‌گذاری کرد که آخرین یافته‌های علمی و پزشکی را به‌رایگان در اختیار مردم قرار می‌داد. البته بیماران یا مشتریانی که خودشان متمایل بودند؛ می‌توانستند مبلغ دلخواهی را برای مشاوره‌ پزشکی اهدا کنند. همان‌طور که تانر در مصاحبه‌ای اذعان کرد، رمز موفقیت آنها توجه به ارزش‌های انسانی بوده است. «آنچه ما را به آراویند رساند، پایبندی‌مان به ارزش‌های شرکت بود که از تلاش برای بهبود محیط‌زیست شروع‌شده بود.»

باوجود همه‌ اقدامات بشردوستانه‌ برادران دیم، جریان درآمد آنها چشمگیر و قابل‌توجه است. پروف طبق برنامه تا پایان سال ۲۰۱۷ به اوگاندا سفر خواهد کرد.  شرکت پروف فعالیت خود را به کشورهای درحال‌توسعه محدود نکرده است. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمایندگی‌های این شرکت که در شهر بویز آیداهو قرار دارد، با استقبال فوق‌العاده‌ای از طرف مردم این منطقه مواجه شده است. به‌علاوه این تیم در رویدادهای محلی و بین‌المللی حضور می‌یابد و مردم را به کمک و سرمایه‌گذاری در تحقیقات درمان بیماری‌های سرطانی و پروژه‌های زیست‌محیطی، تشویق می‌کند. کارمندان این شرکت هم می‌توانند ایده‌ها یا پروژه‌های جدیدی را به مالکان شرکت معرفی کنند و از حمایت آنها برخوردار شوند. تیلور دیم می‌گوید: «ما واقعا مایلیم در حد توانمان به حل مشکلات مردم کمک کنیم و خوشحالیم که کارمندانمان خودشان را بخشی از این کسب‌وکار می‌دانند.» همین طرز تفکر، شرکت پروف را به یک محیط کار دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

ویرا راید، مدیر بخش بازاریابی پروف می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های خوب فرهنگ‌سازمانی ما این است که همه‌ همکاران باهم دوست هستند و اغلب اوقات آخر هفته‌ها را باهم می‌گذرانند، برنامه‌های پیک‌نیک و گردش خارج از شهر و حتی سفرهای جاده‌ای ما را به همدیگر نزدیک‌تر می‌کند.»

فرهنگ‌سازمانی باز، فعالیت‌های بشردوستانه و تعهد به محیط‌زیست باعث شده شرکت پروف در ردیف شرکت‌های B قرار بگیرد. شرکت‌های B علاوه بر حفظ سودآوری، به بهبود تأثیرات اجتماعی خود نیز پایبند هستند. تانر می‌گوید: «داستان شرکت ما، قصه‌ موفقیت‌های یک‌شبه‌ای نیست که این روزها مردم در جست‌‌وجوی آن هستند. ما رشدی تدریجی داشتیم، اما همین موضوع به ما کمک کرد افق دید بهتری به دست آوریم و هدف‌گذاری‌های پرمفهوم‌تری داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.