پرشین‌سورپرایز سورپرایز می‌کند!

0

وقتی می‌شنویم یک نفر به خاطر تولد یا سالگرد ازدواجش سورپرایز شده است، هیجان این اتفاق نا‌خودآگاه به ما هم سرایت می‌کند و خودمان را جای فرد سورپرایز‌شده می‌گذاریم و سعی می‌کنیم بفهمیم چه احساسی در آن لحظه در او ایجاد شده است. شاید هیچ‌گاه به ذهنمان خطور نکند که برگزاری مراسم سورپرایز بتواند ایده راه‌اندازی یک استارتاپ باشد.

استارتاپ پرشین‌سورپرایز، به نشانی ‌‌persiansurprise.com‌ استارتاپی است که حول این اتفاق شکل گرفته ‌و سعی می‌کند که به افراد کمک کند تا در مراسم‌های مختلف عزیزانشان را سورپرایز کنند. پریسا اصولی، که ۳۲ سال دارد و متولد تهران است، این استارتاپ را بنیانگذاری کرده. او فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه آزاد است و ۱۰ سال سابقه خبرنگاری دارد و تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ، در حوزه‌های روابط‌عمومی و بازرگانی فعالیت داشته است. ایده این استارتاپ از زمانی به ذهنش می‌رسد که هر سال در زمانی که فکرش را نمی‌کرده به مناسبت‌های مختلف مثل تولد و سالگرد ازدواج، توسط همسرش سورپرایز می‌شده ‌و از آنجایی که سورپرایز‌کردن را کار سختی می‌دانسته، شروع به جست‌وجو می‌کند و در این میان با چند وب‌سایت خارجی آشنا می‌شود که به برگزاری مراسم سورپرایز می‌پرداختند. از همین جا ایده راه‌اندازی یک استارتاپ در این زمینه به ذهنش می‌رسد و در بهمن ماه سال ۹۳ پرشین‌سورپرایز را راه‌اندازی می‌کند.

کار اصلی پرشین‌سورپرایز، بر مبنای فروش ایده به بهانه مراسم‌های مختلف از تولد و سالگردهای آشنایی و ازدواج گرفته تا فارغ‌التحصیلی و خواستگاری و سورپرایزهای جشن عروسی و اعلام خبر تعیین جنسیت جنین و غیره است. البته در کنار ایده‌های خاص و هیجان‌انگیزی که به مشتریان ارائه می‌شود، طراحی هدیه‌های اختصاصی نیز جزء خدمات به حساب می‌آید. در عین حال، پرشین‌سورپرایز، صفر تا صد یک مراسم سورپرایز را نیز بر عهده می‌گیرد که این کار شامل دیزاین‌ها و هدیه‌های خاص و اتفاقات هیجان‌انگیز حین‌ مراسم می‌شود. پریسا می‌گوید اکثر ایده‌پردازی‌ها و طراحی‌ها را خودش انجام می‌دهد و برای کارهای اجرایی مانند تهیه گل یا بادکنک و یا کارهای لیزری و چاپی و غیره از همکارانش در بخش‌های دیگر کمک می‌گیرد. در پرشین‌سورپرایز در کنار مشاوره‌هایی که به افراد برای ایده گرفتن و طراحی هدیه‌های اختصاصی داده شده است، تا‌کنون حدود ۱۰۰ مراسم سورپرایز برگزار شده است‌. پریسا می‌گوید این کار درآمد ثابتی ندارد و گاهی در یک ماه فقط ۵۰۰هزار تومان درآمد داشته‌اند ولی در زمان‌های نزدیک ولنتاین و یا عید این رقم ده‌برابر می‌شود. او می‌گوید کار را بدون سرمایه اولیه شروع کرده ‌و در اولین مراسم سورپرایزی که برگزار کردند، حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان درآمد داشته‌اند که تقریبا ۳۰ درصد آن سود بوده است. این کار با چالش‌هایی نیز همراه است از جمله توجیه‌کردن مشتریان. پریسا می‌گوید قانع‌کردن مشتریان در مورد اینکه برای مراسم سورپرایز نمی‌توانند در جریان همه جزئیات قرار گیرند، حتی اگر خودشان سفارش‌دهنده باشند، کار سختی است. به غیر از این مورد، مشکلات مالی و پیدا‌کردن اسپانسر یکی ‌دیگر از مشکلات است. همچنین کافه‌ها و رستوران‌هایی که مراسم‌های سورپرایز در آنجا برگزار می‌شود، بعد از یک مدت فکر می‌کنند همه چیز را یاد گرفته‌اند و خودشان با تقلید از ایده‌ها اقدام به برگزاری مراسم سورپرایز می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.