هشت‌شش؛ اجرای سنجیده یک طرح خلاقانه

0

گاهی اوقات موفقیت یعنی اینکه همانجا که هستید، بمانید و این همان چیزی است که برای جاستین و اندرو مک آلینان اتفاق افتاد. آنها که تحصیل در دانشگاه را تمام کرده بودند، هیچ مسیر مشخص کاری در پیش نداشتند اما قبلا به عنوان دانشجو در رستوران کار کرده بودند. وقتی که زمان انتخاب فرا رسید، این دو کارآفرین کاری را شروع کردند که از آن اطلاعات کافی داشتند. آنها دریافته بودند که کارکنان بخش مهمانداری و خرده‌فروشی به کار نیاز دارند و در همین بخش‌ها نیز به کارکنان خبره احتیاج است، اما فرآیند یافتن و استخدام برای هر طرف مشکل است. به این ترتیب اندرو و جاستین از تجارب قبلی خود برای ایجاد شبکه ارتباطی بین طرفین این نوع مشاغل استفاده کرده و کسب‌وکار خود به نام EightSix را بنیان گذاشتند.

شبکه‌ای که آنها ایجاد کردند، در واقع بر مبنای یک وب‌سایت اینترنتی است که به افرادی که به صورت ساعتی کار می‌کنند از جمله دانشجویان کمک می‌کند که با کارفرمایان مرتبط شوند. کارجویان در این وب‌سایت برای خود یک حساب کاربری ایجاد می‌کنند تا امکان انتخاب برای کارفرمایان و دسترسی به آنها فراهم شود. شبکه ارتباطی که آنها ایجاد کرده‌اند، امروز گسترش یافته و گروهی بیش از ۱۰۰هزار نفر کارجو را در خود جا داده است. کسب‌و‌کار این دو برادر جایزه بهترین مفهوم در سال ۲۰۱۱ را کسب کرده و به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین کسب‌و‌کارها در کانادا شناخته شده که خدماتش را در سراسر این کشور عرضه می‌کند.

  •  کاری را انجام دهید که بلد هستید

شروع یک کسب‌و‌کار می‌تواند دشوار باشد بنابراین باید چشم و گوش خود را باز کرده و برای آموختن مهارت‌ها و ارتباطات ارزشمند در حوزه کاری آماده باشید. به جای صرف وقت برای آموختن یک حوزه کاری جدید، اندرو و جاستین تلاش کردند که تجربه و آموخته‌های قبلی خود را ارتقا‌ داده و کسب‌و‌‌کار خودشان را ایجاد کنند. آنها پس از انتخاب موضوع کارشان، خود را وقف فهم عمیق‌تر موضوع مهمانداری و خرده‌فروشی کردند و این باعث شد منابع ارزشمندی که در کسب‌و‌کارشان سرمایه‌گذاری کرده بودند، حفظ شود؛ چرا‌که برای کارآفرینان و به‌ویژه آنها که روی طرح‌های جدید و ابتکاری متمرکز شده‌اند، هر دقیقه و هر سکه ارزشمند است.

  •  یک محصول حداقلی آماده کنید

تولید یک محصول حداقلی برای کسب‌و‌کارهای جدید و در نخستین مراحل رشد، امری ضروری است. ‌این اقدام درباره حوزه‌های فناوری نیز درست است. محصول حداقلی را می‌توان به سرعت فراهم کرد، این نوع فرآورده‌ها برای تشخیص ذائقه مشتری و پاسخ سریع به درخواست‌های آنها مفید است. در این روش هزینه‌ها کاهش یافته و سرعت عمل افزایش می‌یابد. به همین دلیل جاستین و اندرو به کارآفرینان به ویژه آنها که در حوزه فنی متمرکز هستند، توصیه می‌کنند که‌ «تلاش کنید کار را با یک محصول حداقلی شروع کنید، سپس با کمترین مسامحه بازخوردها را دریافت کنید و پس از دسترسی به اطلاعات بازخوردها، از آنچه که دریافت کرده‌اید و انجام تغییرات مورد نیاز هراسان نشوید.»

  •   ابتدا ارزیابی، سپس اجرا کنید

جاستین و اندرو پیش از تولیدمحصول خودشان را متعهد به صرف وقت قابل‌توجهی برای پژوهش کردند‌ و تنها پس از آنکه فهمیدند طرح‌شان شایسته اجراست، گام‌های بعدی را برداشتند. با این حال یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی که آموختند این بود که ‌«ممکن است همه پژوهش‌های ممکن در دنیا را انجام دهید اما در مواجهه با مشتریان بالقوه و در جریان مباحث فروش ندانید که بازار چه واکنشی به محصول یا خدمات شما خواهد داشت و مشتریان به چه چیزی اهمیت می‌دهند و واقعا خواهان آن هستند.» آنها همین روند را به دیگران هم توصیه می‌کنند و معتقدند: «وقتی طرحی قدرتمند در اختیار دارید که در جریان پژوهش‌ها ارزیابی شده و خودتان به‌ درستی آن ایمان دارید، احتیاط را کنار گذاشته و انجامش دهید.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.