مسئولیت بدهید و اشتباهات را چماق نکنید

0

هر کارمند منبع و سرچشمه ‌انرژی است. میزان این انرژی نهفته وابسته به رابطه ‌میان آن کارمند با مدیر خود و همچنین محیط کار آن شرکت است. شرکتی که کارمندانش را تشویق می‌کند، به آنها انگیزه می‌بخشد و از آنان انتظار دارد که با بهترین کیفیت خود کار کنند، به اهداف خود راحت‌تر دست خواهد یافت. کارمندان پرانرژی مسئولیت کار‌ها را به‌راحتی قبول می‌کنند و بدون اینکه راهنمایی خاصی به آنها داده شود، کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند. بیل هیولت، موسس شرکت هیولت پاکارد  یا همان اچ‌پی معروف براین عقیده است که‌ «مردان و زنان می‌خواهند کار خود را به خوبی انجام دهند و اگر محیط کار آنها مناسب باشد، این اتفاق رخ خواهد داد.» به صورت خلاصه می‌توان گفت: به کارمندانتان چیزی که می‌خواهند را بدهید تا به بهترین نحو کار خود را انجام دهند و در نهایت موفقیت و پیشرفت شرکت شما یقینا افزایش خواهد یافت.

  •   اعطای فرصت مسئولیت‌پذیری به کارمندان

یکی از موثرترین شیوه‌های افزایش انرژی در کارمندان اعطای فرصت مسئولیت‌پذیری به آنان است.

عهده‌داری مسئولیت یک کار یک عامل کلیدی برای ارتقای سطح شغلی هر فرد محسوب می‌شود، مانند حل مشکلات، تطابق با تغییرات شرکت و مهیا‌کردن خدمات مشتریان به نحوی که حتی خارج از تصور آنان باشد.

در واقع این کارمندان هستند که اصل کار را انجام می‌دهند، درک بهتر و تخصصی‌تری نسبت به کار در حال انجام دارند، هنگام افزایش فشار مشکلات راه‌حل مناسب ارائه ‌کنند که چگونه از فعالیت‌های خود بیشترین سود را به دست آورند. در حقیقت بر اساس نتایج یک نظر‌سنجی که از مدیران گرفته شده است، با توجه به سوال «چه اقدامی برای افزایش انگیزه ‌کارمندان در راستای ارتقای کارشان می‌تواند مفید باشد؟» در ۸۲درصد از پاسخ‌ها این جمله آمده است: «هنگامی که از آنها کار بیشتر همراه با مسئولیت بیشتر بخواهیم.» بر اساس نظرسنجی گالوپ که از ۱۲۰۰ کارمند آمریکایی گرفته شده است، ۶۶ درصد از آنان اذعان کرده‌اند که مدیران از آنها خواسته‌اند تا در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت نقش داشته باشند و تنها ۱۴ درصد از آنان بر این عقیده‌اند که اجازه‌ تصمیم‌گیری و استفاده از منابع شرکت به آنان داده نشده و همچنین حمایت‌های لازم برای کسب موفقیت از آنان صورت نگرفته است.

  •   محیط کار مناسب، عاملی برای افزایش مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری کارمندان تابعی از کیفیت محیط کار است. اما بسیاری از شرکت‌ها احساس مسئولیت‌پذیری را درون کارمندان خود با استفاده از سست و دلسرد‌کردن آنان و همچنین ترساندن آنها از ریسک‌کردن، نابود می‌کنند. هرچه یک شرکت حامی کارمندان خود باشد و آنها را در انجام تصمیمات مهم دخیل کند، کارمندان نیز به مسئولیت‌پذیری تشویق شده و با کیفیت بهتری کار می‌کنند. در نهایت این شرکت کار بسیار راحت‌تری در رقابت با همتایان خود خواهد داشت.

بیل گیتس، مدیر و موسس شرکت مایکروسافت می‌گوید: «یک شرکت چگونه می‌تواند ایده‌ها و استعدادهای کارمندان خود را استخراج کند و با اشتباهات آنان کنار بیاید؟ و چگونه به تغییرات پیش رو پاسخ خواهد گفت؟ هنگامی که کارمندان بدانند اشتباهات آنها مجازات و کیفری به دنبال نخواهد داشت، به طور غیر‌مستقیم یک فضای خاص در شرکت حاکم خواهد شد که کارمندان از انجام ریسک برای رسیدن به راهکارهای جدید ترسی نخواهند داشت. این محیط، برای موفقیت یک شرکت در دراز‌مدت بسیار لازم است.»

  •   چگونه کارمندان خود را توانمند سازیم؟

برای شرکت‌ها راه‌های بسیار زیادی برای ایجاد محیطی مناسب که در آن کارمندان احساس سرزندگی و‌ به نوعی اجبار به خلاقیت داشته باشند، وجود دارد. به عنوان مثال، در سینت پاول مینسوتا (St. Paul, Minnesota) کارمندان به نوآوری و تولید محصولات جدید تشویق می‌شوند. آن دسته از کارمندان که ایده‌های جدیدشان توسط هیات مدیره تایید می‌شود، این اجازه را دارند که تجارت خود را در بیرون و همراه با شرکت راه‌اندازی کنند. ما این سیستم را «کارآفرینی» نامگذاری کردیم. آنهایی که در کار خود موفق هستند، از افزایش حقوق و ارتقای رتبه‌ شغلی برخوردار می‌شوند و مجازاتی برای افراد غیر‌موفق وجود نخواهد داشت. کارمندان هنگام به‌نتیجه‌رسیدن ایده‌های خود با‌انگیزه‌تر می‌شوند و قسمت زیادی از سود به‌دست آمده ‌شرکت از طریق محصولات تولیدی این برنامه حاصل خواهد شد.  شرکت گوینگ پلیسز، دومین آژانس مسافرتی بزرگ انگلستان است. یک دسته از کارمندان این شرکت، با استفاده از امکان ارتقای شغلی خود، یک سیستم پرداخت آسان را ابداع و طراحی کرده و آن را به مدیریت شرکت فروختند. هدف این برنامه دوری از مشکلات پرداخت و عملکرد ضعیف سیستم‌های پیشین است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.