سوال‌تان را از اهلش بپرسید!

رونمایی از پلتفرم بپرس در نمایشگاه تلکام ۹۷

0

در افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه ایران تلکام که با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر محترم ارتباطات برگزار شد، پلتفرم پرسش و پاسخ آنلاین «بپرس» در محل غرفه بپرس واقع در سالن اصلی (شماره ۷) همراه اول معرفی شد. در ادامه با پلتفرم «بپرس» آشنا شوید

امروز‌ سهم بزرگی از زندگی روزمره و تفریحات، ارتباطات دوستانه و حتی کسب‌و‌کار افراد مختلف در فضای مجازی دنبال می‌شود. بسیاری از افراد نیز پاسخ پرسش‌های خود را در فضای مجازی جست‌وجو می‌کنند. اما چه میزان می‌توان اطمینان داشت که پاسخ‌هایی که از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آید، معتبر و قابل اعتماد است؟

در پاسخ به سوال فوق و نیاز جامعه به داشتن پاسخی سریع و در عین حال موثق به سوالاتشان، ایده پلتفرم بپرس شکل گرفت. درواقع بپرس یک پلتفرم پرسش و پاسخ تعاملی و آنلاین است که در قالب اپلیکیشن موبایل در دو نسخه اندروید و IOS و همچنین در قالب اپلیکیشن وب جهت دسترس‌پذیری بیشتر ارائه شده است.

در این پلتفرم کاربران می‌توانند از افراد سرشناس در اکثر حوزه‌های تخصصی و عمومی مانند متخصصان حوزه بورس، منتورهای استارتاپی، فاندر‌های استارتاپ‌ها، روانشناسان، وکلای مهاجرت، پزشکان عمومی و تخصصی و دیگر حوزه‌ها که هر روز در حال اضافه‌شدن به این پلتفرم هستند، سوال پرسیده و به صورت مستقیم و بدون واسطه پاسخ معتبر و دقیق خود را از این افراد دریافت کنند.

به گفته موسسان این استارتاپ، اصلی‌ترین هدف از ارائه پلتفرم «بپرس» کمک به تولید محتوای بومی غنی و قابل اطمینان در قالب سوال و جواب تعاملی بوده که می‌توان در همین راستا به نمونه‌های خارجی همچون وب‌سایت کورا (www.quora.com) در حوزه عمومی و تخصصی و وب‌سایت www.stackoverflow.com در حوزه تخصصی برنامه‌نویسی که در ایجاد محتوای عمومی و تخصصی به زبان انگلیسی به‌صورت گسترده فعال هستند، اشاره کرد.

یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مسئله‌ها در نمونه‌های خارجی فوق، عدم اطمینان از پاسخی است که ارائه می‌شود، زیرا هر شخصی می‌تواند بدون دارا‌بودن تخصص به سوال دیگران بر اساس دانش خود پاسخ دهد و چه‌بسا سوال‌کننده را به گمراهی بکشاند و عملا یافتن پاسخ موثق را برای کاربری که سوال کرده و برای کاربران دیگری که سوالی مشابه دارند، سخت و زمان‌بر کند زیرا باید در انبوهی از پاسخ‌ها به دنبال موثق‌ترین پاسخ بگردد و شاید هیچ وقت پاسخ معتبر و قابل اطمینان را نیز نیابد.

حالا فکرش را بکنید، بتوانید سوالی را که می‌پرسید یک متخصص معتبر در جامعه که رزومه‌ای قوی و درخشان دارد، به آن پاسخ بدهد. به‌عنوان مثال، فرض کنید شما آزمایش خون داده‌اید و در برگه ‌نتیجه آزمایش خود‌ موردی را می‌بینید که ناچارا مجبور می‌شوید به پزشک عمومی برای تفسیر آن یک مورد مراجعه کنید و هزینه رفت و آمد و ویزیت بدهید!

خبر خوب این است که با پلتفرم بپرس، می‌توانید اپلیکیشن اندروید یا ios آن‌را نصب کنید و سوال خود را با پرداخت مبلغ اندکی از پزشک عمومی انتخابی خود بپرسید و جواب سوالتان را در کوتاه‌ترین زمان و به‌صورت موثق دریافت کنید‌ و یک خبر خوب دیگر اینکه، شما نه‌تنها کمک به تولید محتوا و درواقع کمک به دیگر کابران ایرانی کرده‌اید بلکه به دلیل صاحب محتوا‌بودن، در‌صورتی‌که کاربران دیگری نیز به دنبال همین سوال باشند، از آنجایی که نمی‌توانند همان سوال را دوباره بپرسند چون تکراری است، به ازای مبلغی که بابت‌ شنیدن یا دیدن پاسخ می‌پردازند، بخشی از مبلغ پرداختی به شما تعلق می‌گیرد و درآمد کسب کرده‌اید. 

جالب است بدانید پس از اینکه ایده بپرس به ذهن موسسان آن رسید، شروع به تحقیق و به‌عبارتی benchmark در خصوص نمونه مشابه در دنیا کردند و دریافتند در چین استارتاپی تقریبا مشابه پلتفرم «بپرس» به‌نام FENDA راه‌اندازی شده است که پس از گذشت ۲ هفته با موفقیت عجیب و غریبی همراه بوده که شرح جزئیات آن از حوصله این مطلب خارج است.

اما بد نیست بدانید که سوال‌کننده‌ها با طرح سوال‌های جذاب و کاربردی که برای کاربران دیگر نیز جذاب به نظر می‌رسید، به درآمد‌های چند‌صد‌هزار دلاری دست یافتند! به‌عبارتی هر چقدر سوال جذاب‌تر و کاربردی بود، کاربران بیشتری را جذب می‌کرد تا تمایل به شنیدن پاسخ داشته و باعث خلق درآمد برای سوال‌کننده باشند.

راهبرد بپرس یک راهبرد برنده-برنده است. به عبارت دیگر، سوال‌کننده، پاسخ‌دهنده و شنوندگان جواب‌های داده‌شده به سوالات، علاوه بر اینکه در تولید سوال و جواب و نشر آن یا بهتر بگوییم در تولید محتوای غنی و قابل اطمینان سهیم خواهند بود

راهبرد برنده – برنده در پلتفرم بپرس

راهبرد بپرس یک راهبرد برنده-برنده است. به عبارت دیگر، سوال‌کننده، پاسخ‌دهنده و شنوندگان جواب‌های داده‌شده به سوالات، علاوه بر اینکه در تولید سوال و جواب و نشر آن یا بهتر بگوییم در تولید محتوای غنی و قابل اطمینان سهیم خواهند بود، یک بازی برد-بردی را هم تجربه خواهند کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

کاربران «غیرمتخصص» می‌توانند با پرداخت هزینه مشخصی، از متخصصان فعال در «بپرس» سوال پرسیده و پاسخ موثق دریافت کنند. 

متخصصان در صورت تمایل، می‌توانند پاسخ خود را بسیار سریع و به صورت پیام صوتی یا تصویری برای سوال‌کننده ارسال کرده و در عین حال که تولید محتوا کرده‌اند، از مبلغ دریافتی درآمد نیز کسب می‌کنند. سعی کارشناسان این است که پاسخ کوتاه، قابل فهم و حداکثر ۲ دقیقه باشد تا پهنای باند مصرفی اینترنت کاربران تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرد و بتوانند در هر کجای کشور به‌راحتی فایل صوتی پاسخ را دریافت کنند. 

پرسش‌کننده قادر است به پاسخ سوال خود رأی داده و در رشد اثربخشی پاسخ (محتوا) سهم‌آفرینی کند و پایش محتوا به نوعی از همین مرحله صورت می‌گیرد. 

این پرسش و پاسخ‌ها در پروفایل هر متخصص آرشیو‌شده و کاربران دیگر نیز می‌توانند با ورود به پلتفرم بپرس، سوال‌های پرسیده‌شده را که به‌صورت متنی هستند، مشاهده کنند و در صورت تمایل به شنیدن پاسخ‌ها، هزینه اندکی را پرداخت و  از آن بهره‌مند شوند، در این مرحله محتوای تولیدی (همان پاسخ) در حال بازنشر است و در صورت جذاب‌بودن به اصطلاح viral یا فراگیر خواهد شد. 

در صورت بازنشر جواب، درصدی از درآمد حاصل از شنیده‌شدن جواب‌ها، به حساب پاسخ‌دهنده و بخشی از آن به حساب شخصی که آن سوال را مطرح کرده است، واریز خواهد شد. 

بپرس در اندیشه‌ای متفاوت

بپرس قصد دارد فضایی امن و مطمئن برای تبادل پرسش و پاسخ ایجاد کرده و در کاربران این اطمینان را ایجاد کند که صلاحیت فرد پاسخ‌دهنده محرز و پاسخ وی کارشناسی شده است. به علاوه، کسب درآمد برای متخصصان و همچنین سوال‌کنندگان یکی دیگر از جنبه‌های مثبت در بپرس است که موجب شده تا انگیزه مشارکت و کیفیت سوال و جواب‌ها افزایش داشته باشد.

بپرس قصد دارد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور، تبدیل به دایره‌المعارف صوتی و تصویری معتبر و موثقی از نظرات کارشناسی تمامی عرصه‌های عمومی و تخصصی شود تا همه افراد جامعه ایران بتوانند از آن استفاده کرده و دانش‌پژوهان بتوانند در زمینه تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی به محتوای تولیدی در پلتفرم بپرس اشاره و استناد کنند.

پلتفرم بپرس هم‌اکنون در مسیر ابتدایی خود به‌سر می‌برد و از تمامی متخصصان در حوزه‌های مختلف در صورت تمایل دعوت به همکاری شده و می‌توانند جهت ارتباط با این استارتاپ اطلاعات تماس خود را به آدرس [email protected] ارسال کنند. همچنین جهت اطلاع از آخرین اخبار در خصوص این پلتفرم و دانلود آن می‌توانید به وب‌سایت www.beporss.ir مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.