راه‌های تازه پول‌ درآوردن واتس‌اپ

0

در حال حاضر واتس‌اپ سریع‌ترین و قابل‌اعتمادترین برنامه پیام‌رسانی در دنیاست. اما چند روز پیش، این شرکت اعلام کرد که می‌خواهد از شر هزینه اشتراکی که از بیش از یک میلیارد کاربر خود مطالبه می‌کند، خلاص شود. در نگاه اول به نظر می‌رسد این یک استراتژی کاری اشتباه باشد. درنهایت این شرکت فقط هر کاربر را در هر سال یک دلار شارژ می‌کند و تقریبا تمام افرادی که از این برنامه استفاده می‌کنند با این موضوع موافق هستند. با توجه به پایگاه کاربر بزرگ این شرکت، درآمد حاصل از طریق هزینه اشتراک برای فیس‌بوک، که این شرکت را در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرده، سودآور به نظر می‌رسد.

پس این شرکت چگونه می‌خواهد کسب درآمد کند؟ طبق گزارش وبلاگ رسمی این شرکت، قرار است به کاربران امکان دهد تا در این برنامه با کسب‌وکارها و سازمان‌ها در ارتباط باشند. برای مثال

کاربران می‌توانند با یک بانک در ارتباط باشند و بررسی کنند که آیا یک معامله کلاهبرداری است یا خیر.

کاربران می‌توانند یک شرکت هواپیمایی را پیگیری کنند تا از تاخیر در پرواز مطلع شوند.

این موضوع چگونه چشم‌انداز اشتراک‌گذاری اجتماعی را تغییر می‌دهد:

نفوذ اینترنت در سراسر دنیا در چند دهه اخیر بسیار سرعت گرفته است. اتصال باند وسیع و نفوذ تلفن‌های هوشمند در کشورهای درحال‌توسعه نیز به‌شدت افزایش یافته و درنتیجه مصرف محتوای آنلاین بالا رفته است. پیش‌بینی می‌شود کار محتواسازهای آنلاین بسیار رونق یابد زیرا تبلیغ‌کنندگان تمرکز خود را از روی رسانه‌های سنتی به رسانه‌های دیجیتال معطوف می‌کنند. محتواسازهای ویدئویی در این انقلاب اینترنتی بیشترین سود را خواهند برد.

از زمانی که مردم مجبور بودند از سی‌دی یا بلوتوث برای اشتراک‌گذاری یک ویدئو با دوستان خود استفاده کنند، زمان زیادی نمی‌گذرد. اما رسانه‌های اجتماعی همه چیز را تغییر داده‌اند. اشتراک‌گذاری ویدئو از طریق فیس‌بوک، توییتر و سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به یک هنجار تبدیل‌ شده است و اکنون ما واتس‌اپ را داریم. اشتراک‌گذاری از طریق واتس‌اپ آهسته دارد به شکل دیگری از اشتراک‌گذاری تبدیل می‌شود. این‌گونه اشتراک‌گذاری بسیار سریع و فوری است و شما متوجه می‌شوید آیا طرف مقابل آن را دریافت کرده است یا خیر (برخلاف فیس‌بوک که در آن الگوریتم مشخص می‌کند دوست شما آن را در فید اخبار خود دیده است یا خیر).

با این حال، واتس‌اپ محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. شکی نیست که شما می‌توانید لینک‌های ویدئویی را با سرعت نور به اشتراک بگذارید، اما ارسال ویدئوهای واقعی از طریق این برنامه محدودیت‌هایی دارد:

۱. محدودیت اندازه فایل برای اشتراک‌گذاری وجود دارد. شما نمی‌توانید فایل/تصویر/ویدئویی را که بیش از ۱۶ مگابایت است ارسال کنید.

۲. اکثر افراد دوست ندارند محتوای طولانی را در تلفن‌های خود تماشا کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهد از یک تبلت یا لپ‌تاپ برای این کار استفاده کنند. بنابراین، واتس‌اپ بیشتر برای اشتراک‌گذاری محتوای کوتاه مناسب است (ترجیحا ویدئوهایی که کمتر از ۱۰ دقیقه هستند.)

اشتراک‌گذاری واتس‌اپ و یوتیوب

ویدولی(Vidooly) عنوان شرکت تجزیه‌وتحلیل ویدئو است که داده‌های مربوط به ویدئوهای یوتیوب را بررسی می‌کند. در ماه‌های گذشته، این شرکت بررسی کرد که چگونه واتس‌اپ روش اشتراک‌گذاری ویدئوهای یوتیوب را توسط کاربران خود تغییر می‌دهد. در اینجا به برخی از مشاهدات جالب این گروه اشاره‌ می‌شود.

ویدئوها بیشتر از طریق واتس‌اپ به اشتراک گذاشته می‌شوند اما تعداد مشاهدات یا زمان تماشا زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهند. فیس‌بوک هنوز برترین پلتفرم اشتراک‌گذاری است که تعداد مشاهدات و زمان تماشای بیشتری دارد.

محتواهای کوتاه بیشتر از طریق واتس‌اپ به اشتراک گذاشته می‌شوند. احتمال اشتراک‌گذاری ویدئوهایی که بیش از ۱۰ دقیقه هستند نسبت به ویدئوهای کوتاه‌تر ۴۰ درصد کمتر است.

در طول فصل تعطیلات اشتراک‌گذاری از طریق واتس‌اپ بسیار زیاد می‌شود. در ماه دسامبر بیشترین تعداد اشتراک‌گذاری از طریق واتس‌اپ مشاهده شد. ممکن است به این دلیل باشد که مردم در این فصل بیشتر با تلفن‌های خود در اینترنت جستجو می‌کنند تا با کامپیوتر و لپ‌تاپ‌های کاری‌شان.

پس از تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده مشخص شد که چهار دسته‌بندی اصلی بیشترین تعداد اشتراک‌گذاری را در واتس‌اپ دارند: کمدی، موسیقی، سرگرمی و نحوه کار.

نکته مهم برای محتواسازها چیست؟

با توجه به تمام دسته‌بندی‌ها، سهم واتس‌اپ  ۳۰-۴۰درصد از کل است. این رقم بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. یکی از دلایل تعداد پایین مشاهدات و زمان تماشا در این برنامه آن است که اکثر سهم واتس‌اپ در کشورهای درحال‌توسعه مانند هند، مالزی، و آفریقای جنوبی است و در این مناطق سرعت اینترنت نسبتا پایین است. درنتیجه کاربران نمی‌توانند ویدئوهای طولانی را پخش کنند.

این شرکت که فقط حدود ۵۰ مهندس دارد، اخیرا در بلاگ رسمی خود اعلام کرده است که تعداد کاربران آن به یک میلیارد نفر رسیده است. با توجه به‌سرعت رشد این برنامه، نمی‌توان اهمیت این پلتفرم را درزمینه اشتراک‌گذاری نادیده گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.