در ماشین‌های بلابلا، به حرف‌زدن امتیاز می‌دهند

استارتاپ حمل‌و‌نقل اشتراکی بلابلاکار چطور شکل گرفت و رشد کرد؟

0

شرکتی با درآمد سالانه ۸۰ میلیون یورو و ۶۰۰کارمند و خدمات‌رسانی به ۶۰ میلیون مشتری در ۲۱ کشور را باید یک شرکت موفق نامید. شرکت اشتراک خودرو به نام BlaBlaCar چنین شرکتی است که در سال ۲۰۰۶ بنیانگذاری شده‌است.

خدمات اشتراک خودرو Car Pool در واقع بر مبنای این فکر شکل گرفته که افرادی در مسیر یکسان و زمان مشابه بتوانند از یک خودرو مشترک استفاده کنند. این نوع خدمات در حال حاضر در کشورهای مختلف توسط تعدادی از شرکت‌های خدمات حمل‌و‌نقل ارائه می‌شود. 

نام شرکت بلابلاکار از آنجا می‌آید که در خدمات شرکت شیوه‌ای پایه‌گذاری شده که به رانندگان امتیاز داده شود. این امتیاز بر مبنای میزان گفت‌وگویی است که در خودرو توسط آنها شکل می‌گیرد. Bla برای افرادی استفاده می‌شود که چندان اهل گفت‌وگو نیستند و  BlaBla برای کسانی که علاقه‌مند به گفت‌وگو هستند و BlaBlaBla برای کسانی که نمی‌توانند ساکت بمانند!

کاربران با ایجاد حساب کاربری یک هویت برخط برای خود ایجاد می‌کنند و پس از استفاده از خدمات، ‌نظرات خود را درباره تجربه استفاده از خدمات شرکت با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب سابقه کاری خدمات‌دهندگان شکل می‌گیرد. 

شرکت بلابلاکار مالک هیچ خودرویی نیست. شرکت در واقع یک کارگزار است که برای هر خدمتی که ارائه می‌کند، سهمی دریافت می‌کند. ایجاد ارتباط اولیه بین کاربران در ابتدا تا سال ۲۰۱۱ رایگان بود اما از آن زمان تغییر کرده و ۲۰درصد از هزینه را دربرمی‌گیرد.

داستان بلابلاکار از یک روز سرد عید کریسمس شروع شد. آن روز فردریک مازلا که دانشجوی دانشگاه استنفورد بود، قصد داشت نزد والدینش در فرانسه برود. فردریک خودرو شخصی نداشت، قطارها مملو از مسافر بود، جاده‌ها مملو از خودروهای تک‌ سرنشین و …

خدمات شرکت بلابلاکار از کشور فرانسه شروع شد. در سال ۲۰۰۴ وینسنت کارون دامنه‌ای با نام covoiturage.fr را ثبت کرد و نخستین نسخه از وب‌سایت راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۰۶ فردریک مازلا این دامنه را خرید و تصمیم گرفت که به صاحب هر وب‌سایتی که خدمات اشتراک خودرو ارائه می‌کند، تبدیل شود.

سال ۲۰۰۸ آنها نسخه دوم وب‌سایت خود را راه‌اندازی و معرفی کردند. این نسخه جدید امکان تازه‌ای به‌همراه داشت که به کاربران اجازه می‌داد توصیه‌های عمومی درباره خدمات ارائه کنند. همچنین حساب کاربری و سابقه افراد را در خود جا داده بود. این وب‌سایت دو نوع خدمات سفر و شبکه اجتماعی در این حوزه را در خود دارد و به این ترتیب در سال ۲۰۰۸ موفق شد که در کشور فرانسه رتبه نخست وب‌سایت‌های ارائه‌کننده خدمات اشتراک خودرو را به خود اختصاص دهد.

در سال ۲۰۰۹ آنها برنامه توسعه خود را دنبال کرده و نسخه اسپانیایی سایت را راه انداختند. به این ترتیب در طول همان سال موفق شدند که خدمات اشتراک خودرو را برای بسیاری از شهرها و شرکت‌های بزرگ ایجاد کنند که برخی از آنها شامل Maif و IKEA و Vinci Park و RTAP و شهر مونترو و تعدادی دیگر بود.

در انتهای همان سال شرکت موفق شد که نسخه نرم‌افزار کاربردی خود برای گوشی‌های هوشمند آیفون را عرضه کند و چند ماه بعد در سال ۲۰۱۰ هم نسخه اندروید را معرفی کرد. در ادامه همین مسیر بود که در سال ۲۰۱۱ در انگلستان BlaBlaCar را معرفی کردند.

داستان بلابلاکار

داستان بلابلاکار از یک روز سرد عید کریسمس شروع شد. آن روز فردریک مازلا که دانشجوی دانشگاه استنفورد بود، قصد داشت نزد والدینش در فرانسه برود. فردریک خودرو شخصی نداشت، قطارها مملو از مسافر بود، جاده‌ها پرتراکم و مملو از افرادی بود که با خودروهای خالی به سمت خانه‌هایشان می‌راندند.

او فکر کرد که باید راننده‌ای را پیدا کند که هم‌مسیرش باشد و به او پیشنهاد دهد که در ازای مشارکت در هزینه سوخت، او را به مقصد برساند. فردریک مایل بود که این‌کار را با استفاده از اینترنت انجام دهد اما وب‌سایتی برای چنین خدماتی وجود نداشت. 

طرح ایجاد شبکه حمل‌ونقلی که توسط مردم عادی شکل گرفته باشد، می‌توانست کارایی جاده‌ها را افزایش دهد، مشکل تراکم رفت و آمد را مرتفع کند و هزینه مسافرت را برای عموم قابل تحمل سازد. فردریک که تجربه خوبی در پژوهش‌های علمی داشت، شروع به تحقیق درباره این طرح کرد و ظرفیت‌های خدمات شبکه حمل‌ونقل نقطه به نقطه را سنجید و اثرات آن روی اقتصاد و استفاده مفید از منابع موجود را روشن کرد.

فردریک که به اجرای این طرح بسیار امیدوار شده بود، شریک آینده خودش فرانسیس را در همین زمان ملاقات کرد و آنها با یافتن نیکلاس براسون به عنوان سومین شریک کارشان را شروع کردند. 

وب‌سایت Covoiturage در سال ۲۰۱۲ امکان ذخیره برخط خدمات خود را معرفی کرد. با این امکان کاربران می‌توانستند سفر خود را از طریق وب‌سایت خریداری کنند و بخشی از این مبلغ به عنوان هزینه خرید بلیت به راننده اختصاص می‌یافت. این راه‌حل در سال ۲۰۱۱ در بخش غربی فرانسه آزموده شده و نشان داده بود که الگوی تجاری موفقی است. در همین حال این روش موجب جذب رانندگان شده و تقاضای سفر برای وب‌سایت را افزایش داد. به این ترتیب شرکت موفق شد به سرعت در ایتالیا، پرتغال، لهستان، هلند، لوکزامبورگ و بلژیک توسعه پیدا کند. 

سال ۲۰۱۳ بلابلاکار وارد بازار آلمان شد. تعداد زیادی شرکت‌های اشتراک خودرو در آلمان مشغول به کار بودند و این بازار چالش بزرگی برای شرکت بود. در همین سال بود که Covoiturage نام خود را به بلابلاکار فرانسه تغییر داد تا موجب سردرگمی مشتریان نشود و همه خدمات را زیر یک چتر واحد جمع آوری کند و در انتهای همان سال بود که تعداد کاربران عضو شبکه بلابلاکار به ۵ میلیون نفر رسید،که از میان آنها تعداد ۱ میلیون نفر به صورت ماهیانه فعال بودند و جالب اینکه این تعداد کاربر در ۱۰ کشور مختلف از خدمات استفاده کرده بودند. 

موفقیت در این کشورها باعث شده که بلابلا به سمت بازار کشورهای دیگر هم برود و در سال۲۰۱۴ خدمات خود در اوکراین و روسیه را هم شروع کرد. اما در همین حال نگاهی هم به سمت آن سوی اقیانوس‌ها داشت و وارد برزیل هم شد.

تا انتهای سال ۲۰۱۴ تعداد اعضا به ۱۰ میلیون نفر رسیده بود، اما ورود به سایر بازارها به همین‌جا ختم نشد و آنها درسال ۲۰۱۵ وارد بازار هند شدند و همکارانی برای خود در هر کشور یافتند. آنها در آلمان، شرق اروپا و مکزیک، با شرکت‌های دیگر همکاری کردند تا خدمات خود را عرضه کنند.

مکزیک نخستین نقطه ورود به آمریکای لاتین برای شرکت بود. در این زمان تعداد کارمندان به ۲۹۰ نفر رسیده و ۲۰ میلیون کاربر از ۱۹ کشور را تحت پوشش خدمات خود قر ار داده بودند و با افزایش تعداد کاربران آنها قراردادی با یک شرکت بیمه‌ای بزرگ امضا کردند که کاربران را تحت پوشش بیمه قرار دهد. 

بلابلاکار با امضای قراردادهای همکاری با GoEuro و شرکت Opel و ALD دایره خدمات خود را گسترش داد و در سال ۲۰۱۷ نسخه جدیدی از نرم‌افزاری را ارائه کرد که خدمات اشتراک خودرو را به صورت روزانه عرضه می‌کند. این تغییرات در سال ۲۰۱۸ هم ادامه یافت و شرکت با بهبود الگوریتم‌های نرم‌افزاری خود تلاش کرده که درخواست‌های کاربران را با تعداد بیشتری از سفرهای پیشنهادی پاسخ دهد و به این ترتیب موفق شده که کاربران عضو خود را به عدد ۶۰میلیون در ۲۲ کشور برساند.

آمارها نشان می‌دهد که این تعداد کاربر در هر فصل ۱۸میلیون سفر انجام می‌دهند. برنامه‌های این شرکت برای سرمایه‌گذاران هم جذاب بوده و تاکنون بیش از ۳۵۸ میلیون دلار سرمایه را به سمت این کسب‌وکار آورده در همین حال بلابلاکار در کشورهای مختلف ۸ شرکت خدمات‌دهنده در همین زمینه را هم خریداری کرده.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.