خواب درست و شیوه‌های مخرب آن

نگذارید شیوه‌های مخرب خوابیدن، برایتان به عادت تبدیل شوند

0

برخی از پژوهشگران، از تاثیر شخصیت شما بر شیوه به خواب‌رفتنتان سخن می‌گویند اما در این چند خط، نمی‌خواهیم به ارتباط احتمالی خصوصیات اخلاقی شما با موقعیتی که در تخت خوابتان دارید، اشاره کنیم.

ما بیشتر از آنکه برای شناسایی شخصیت شما کنجکاو باشیم، نگران سلامت‌تان هستیم و به همین دلیل، می‌خواهیم بهترین موقعیت برای خواب درست را به شما معرفی کنیم.

 اگر روی شکم می‌خوابید، بالشت را فراموش کنید

عادت دارید بالشت‌تان را بغل کنید و روی شکم بخوابید؟ این شیوه خوابیدن به عضلات گردن و مهره‌های کمر شما آسیب می‌زند. اگر تنها در این حالت است که می‌توانید خوب بخوابید، برای محافظت از گردنتان، یا بالشت را از تخت خود حذف کنید، یا اینکه یک بالشت نرم بزرگ زیر سر و گردنتان بگذارید.

یادتان نرود که وقتی گردن شما ساعت‌ها در موقعیتی نامناسب قرار می‌گیرد، حتی در صورتی که صبح‌تان با درد و خشکی گردن شروع نشود، نمی‌توانید به بی‌ضرر‌بودن این شیوه به خواب رفتن امید داشته باشید.

پیش از این هم بارها گفته‌بودیم که اگر هر عضو از بدنتان، برای ساعات طولانی در موقعیت نامناسب قرار گیرد، به مرور دردی مزمن سراغتان می‌آید که برای خلاص‌شدن از آن باید وقت و هزینه زیادی را صرف کنید.

 اگر سخت نفس می‌کشید، به پشت نخوابید

اگر به آپنه تنفسی دچار باشید و خر‌وپف کنید، با خوابیدن در این موقعیت شرایط‌تان سخت‌تر می‌شود. گرچه برخی از افراد با خوابیدن به پشت دچار کمردرد هم می‌شوند، اما معمولا به خاطر پرهیز از مشکلات تنفسی است که خوابیدن در این موقعیت توصیه نمی‌شود.

کسانی که دچار آپنه تنفسی هستند، در طول شب بارها و بارها دچار قطع کوتاه مدت تنفس می‌شوند و تکرار این وضعیت بر سلامت قلب و مغز آنها تاثیر مخرب می‌گذارد. البته مبتلایان به آپنه تنفسی، تنها نیازمند اصلاح وضعیت خوابیدن خود نیستند و باید حتما با کمک یک متخصص، راهی را برای درمان یا کاهش عوارض این وضعیت پیدا کنند.

 اگر نگران سلامت‌تان هستید، مثل جنین بخوابید

راحت‌ترین و کم‌خطرترین موقعیت برای به خواب رفتن، به پهلو قرار گرفتن است. اگر می‌توانید با این شیوه به خواب رفتن کنار بیایید، توصیه می‌کنیم که زانوهایتان را کمی به سمت شکم بالا بیاورید (نه زیاد) و در موقعیت جنینی بخوابید.

شاید با این شیوه خوابیدن، هم تنفستان بهتر شود و هم درد کمرتان آرام شود. برخی از متخصصان می‌گویند اگر می‌خواهید به پهلو بخوابید، بهتر است روی پهلوی راست‌تان بخوابید؛ چراکه از نظر آنها ساعت‌ها خوابیدن در جهت قلب، می‌تواند سلامت شما را به مخاطره بیندازد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.