جذابیت‌های استارتاپی دانمارک

0

دانمارک یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین جذب کارآفرین را دارد. این کشور مکان فوق‌العاده‌ای برای افراد با استعداد است که می‌خواهند استارتاپ‌های خوب و تاثیرگذار را رشد دهند. دانمارک سال‌هاست که در شاخص شفافیت بین‌المللی رتبه برتر را کسب می‌کند، میزان بسیار پایین فساد موجب شده ‌که دانمارک به یک مقصد جذاب برای استارتاپ‌های محلی و استارتاپ‌های بین‌المللی تبدیل شود. دانمارک قراردادهای دولتی منحصر‌به‌فردی را با کسب‌و‌کارهای کوچک منعقد می‌کند و بانک جهانی آن را کشوری می‌نامد که کمترین تشریفات اداری را در کسب‌و‌کارها دارد. مرور تجربه موفق دانمارک می‌تواند به‌عنوان یک تجربه پیش روی کشور ما باشد. دانمارک یکی از کشورهایی در دنیاست که راه‌اندازی استارتاپ و سایر کسب‌و‌کارها در آن بسیار ساده است، به علاوه به عنوان بهترین بازار آزمایشی شناخته شده ‌و یک زیرساخت فناوری و اطلاعات در سطح جهانی دارد.

همچنین از بهترین نرخ نفوذ برای دستگاه‌های همراه و دسترسی به اینترنت با پهنای باند برخوردار است. این بدان معناست که تقریبا کل بازار اینترنت پرسرعت دارند و درصد زیادی از جمعیت این کشور از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند. دانمارکی‌ها یکی از انعطاف‌پذیرترین بازارهای کار را در دنیا دارند. با توجه به برنامه انعطاف‌پذیر و ساعات کاری سبک‌تر، جالب توجه است که بگوییم نیروی کار دانمارک پربازده‌ترین نیرو در اروپا به شمار می‌رود و این کشور هیچ محدودیتی برای تقاضای اضافه کار توسط کارمندان ندارد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد بیست و چهار ساعت در روز کار کنند. دانمارک یک کشور شرکت‌محور است که به متخصصان سختکوش امکان می‌دهد کسب‌و‌کارهای خود را به‌آسانی ایجاد کنند. این کشور با تعیین نرخ مالیاتی پایین برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارها افراد را به کارآفرینی تشویق می‌کند. با اینکه ممکن است دانمارک یک کشور اروپایی کوچک به نظر برسد، اما تعدادی از مشهورترین استارتاپ‌های جهانی مانند یونیتی تکنولوژی، جاست ایت‌ و اسکایپ به این کشور تعلق دارند. موقعیت مکانی دانمارک نیز به هر استارتاپی امکان دسترسی به مشتریان، سایر استارتاپ‌ها، بودجه‌ و شرکای کاری در سایر کشورهای اروپا و سایر کشورهای جهان را می‌دهد. از آنجا که مردم دانمارک از فناوری‌های جدید استقبال می‌کنند و این کشور سومین کشور انگلیسی‌زبان غیربومی در دنیاست، می‌توان گفت دانمارک برای استارتاپ‌ها بسیار مناسب است. عدم وجود موانع زبانی به استارتاپ‌ها امکان می‌دهد تا به‌آسانی در سطح بین‌المللی فعالیت و استعدادهای برتر را جذب کنند.

همچنین وجود سطح بالایی از آموزش در این کشور به معنای آن است که افراد باهوش همه چیز را ایجاد می‌کنند؛ از نرم‌افزار مدیریت پروژه برای ساخت‌و‌ساز گرفته تا راه‌اندازی مراکز چاپ سه‌بعدی برای هر فردی. در دانمارک فرصت‌های زیادی برای تامین بودجه کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌ها از سوی طرح‌های تامین بودجه دولتی، سرمایه‌گذاران محلی و بین‌المللی، شتاب‌دهندگان‌ و سازمان‌های توسعه کسب‌و‌کار بین‌المللی واقع در دانمارک وجود دارد. این امر آموزش و سرمایه لازم برای موفقیت یک کسب‌و‌کار استارتاپی را فراهم می‌کند. این نوع زیرساخت مالی به استارتاپ‌ها امکان می‌دهد تا خود را اداره کنند و در مراحل اولیه زنجیره سرمایه‌گذاری به سوددهی برسند. دانمارک می‌تواند استعدادهای به‌شدت ماهر را جذب کند به همین دلیل است که استارتاپ‌های زیادی کسب‌و‌کار اصلی خود را در دانمارک حفظ می‌کنند بدون اینکه نیاز به برون‌سپاری داشته باشند.

به علاوه دانمارک یکی از سرزنده‌ترین شهرهای دنیاست و مردمش به عنوان شادترین مردم دنیا شناخته شده‌اند و در نظرسنجی کیفیت زندگی به امتیاز برتر دست یافته‌اند که همین امر یک نقطه فروش فوق‌العاده را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند و استارتاپ‌های موفق می‌توانند استعدادهای برتر را به این منطقه جذب کنند. اکوسیستم استارتاپی دانمارک جوان است و سرمایه‌گذاران محلی و بین‌المللی زیادی این فرصت بی‌نظیر را دارند تا از صحنه استارتاپی دانمارک بهترین نتایج را بگیرند. فرصت‌های کاری بسیاری برای استارتاپ‌ها در دانمارک وجود دارد که فقط برای دانمارکی‌ها نیست بلکه تمام شهروندان اروپایی می‌توانند آزادانه از این اکوسیستم استارتاپی بهره‌مند شوند. فرصت‌های زیادی برای تمام افرادی وجود دارد که به نقل مکان به دانمارک علاقه‌مند هستند اما این افراد ابتدا باید الزامات را قبل از راه‌اندازی یک استارتاپ در دانمارک تامین کنند.

در کل می‌توان گفت موفقیت استارتاپ‌ها در دانمارک به سیاست‌های مناسب و سازمان‌یافته دولت و فرهنگ اجتماعی این کشور مربوط می‌شود که به طور طبیعی موجب تبادل ایده‌ها و ایجاد یک محیط حامی می‌شود. برخی اوقات کارآفرینی در یک جامعه با یک سیستم رفاه اجتماعی بخشنده موفق نیست. با این حال جامعه دانمارک از تمرکز روی ارزش‌های حفظ عدالت و داشتن یک قشر یکسان به جای اقشار متوسط، ضعیف و ثروتمند بهره می‌برد. فرهنگ کار دانمارک درس‌های ارزشمندی را به سایر کشورهای دنیا می‌دهد و هر کشور می‌تواند از آن درس گرفته و آنها را در نحوه حمایت خود از کارآفرینان و استارتاپ‌ها اعمال کنند.

فرهنگ کار دانمارک روی کار گروهی تمرکز دارد که موجب فرصت‌های همکاری بیشتر برای استارتاپ‌ها می‌شود. صحنه استارتاپی دانمارک تمرکز زیادی روی شرکت‌های بی۲بی دارد که به طور حتم توجه سرمایه‌گذاران محلی و بین‌المللی را به خود جلب می‌کند. دانمارک یک سیستم پشتیبانی برای کسب‌و‌کارهای استارتاپی دارد که امکان پشتیبانی رایگان و ارزان را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند.این کشور یک دولت رفاه است که استارتاپ‌ها را تشویق می‌کند تا ریسک کنند و به کارآفرینان موفق تبدیل شوند. به‌طور خلاصه، دانمارک مکان فوق‌العاده‌ای برای راه‌اندازی یک استارتاپ‌ است و عوامل زیادی موجب موفقیت این اکوسیستم شده است. یکی از استارتاپ‌های نرم‌افزار مدیریت پروژه موفق در این کشور Geniebelt نام دارد. اکوسیستم استارتاپی دانمارک تمام کیفیت‌ها و ارزش‌ها را در‌بر‌می‌گیرد تا یک استارتاپ در سطح بین‌المللی با سرعت زیاد بتازد.

همچنین این کشور به خاطر مهارت‌های طراحی جهانی خود، استانداردهای کار بالا و محیط کسب‌و‌کار توسعه‌یافته‌اش معروف است. اکوسیستم استارتاپی دانمارک درمقایسه با انگلستان، آلمان یا حتی سوئد کوچک است. با این حال، روحیه کارآفرینی و یک سبک آرام موجب شده ‌که این کشور کوچک مکان منحصر‌به‌فردی برای انجام کسب‌و‌کار باشد. برخی از استارتاپ‌های موفق با پتانسیل رشد بالا که در دانمارک راه‌اندازی شده‌اند، عبارتند از: استارتاپ آرت‌لند که معتقد است جمع‌آوری آثار هنری باید آسان باشد. این استارتاپ قصد دارد ابزارهایی را برای جست‌وجو در دنیای متنوع هنر به جمع‌آوری‌کنندگان آثار هنری ارائه دهد. به علاوه امکان حضور در جوامع جهانی را نیز برای آنها فراهم می‌کند. اپلیکیشن آر‌ت‌لند از هزینه اشتراک گالری کسب درآمد می‌کند. در کمتر از یک سال آرت‌لند بیش از ۱۰هزار کاربر پیدا کرد. بیش از ۳۵گالری روی این پلتفرم آثار هنری خود را به فروش می‌رسانند. این شرکت اخیرا یک اپلیکیشن جهانی راه‌اندازی کرده است و دور بعدی از تامین بودجه خود را برگزار می‌کند.

استارتاپ موفق دیگر در دانمارک تمپلی است. این استارتاپ یک اپلیکیشن تامین کارگر خدماتی عرضه کرده ‌که هدف آن دیجیتالی‌سازی بازار ارائه کارگران است. به طور خلاصه، این استارتاپ شیوه کار کردن افراد را تغییر داده ‌و مجموعه‌ای از کارگران ماهر و در دسترس را به کارفرمایان وصل می‌کند. تمپلی به کاربران امکان می‌دهد تا ۵درصد از کارگران موقتی برتر در دانمارک را پیدا کنند و طرح رشد فوق‌العاده‌ای دارد. سیمپلی‌چر نیز فرآیند پارک‌کردن را به طور خودکار درمی‌آورد و امور پارکینگ را برای مشتریان و کسب‌و‌کارها دیجیتالی‌سازی می‌کند. هوش پارکینگ آن از تشخیص پلاک ماشین استفاده می‌کند تا نیاز به قرار دادن موانع را از بین ببرد. از دیگر استارتاپ‌های بنام کشور دانمارک می‌توان به هووز اشاره کرد.

هووز در اشتراک‌گذاری اسب فعالیت دارد و این امر را برای مشتریان و کسب‌و‌کارها آسان‌تر می‌کند. اپلیکیشن این استارتاپ نیز در مارس سال ۲۰۰۷ وارد بازار شد که به کاربران امکان می‌داد از طریق یک ابزار مدیریت موارد مناسب را پیدا کرده، برنامه‌ریزی و ارتباط برقرار کنند. به علاوه این استارتاپ اسب‌ها، اسب‌سواران‌ و تجهیزات را بیمه می‌کند. یکی از نتایج دیگر تلاش‌ها برای موفقیت اکوسیستم استارتاپی دانمارک راه‌اندازی اکسراپتیو است. این استارتاپ یک راهکار نوآورانه برای بهینه‌سازی تجربه تجارت و امنیت برای مسافران در فرودگاه‌های بین‌المللی است. صنعت فرودگاه با چالش‌های زیادی مواجه است و کل زنجیره ارزش آن از چک‌این گرفته تا عبور از گیت باید بازمهندسی شود. این استارتاپ قصد دارد تجربه بهتری را برای مسافران و راهکارهای کاری کارآمدتری را برای اپراتور و خرده‌فروشان به وجود آورد.

برای مثال این استارتاپ با همکاری ست‌اپ یک پلتفرم نرم‌افزاری را برای راهکار هوشمند ایجاد می‌کند. در واقع شرکت یک راهکار اسکن امنیتی برای محل نگهداری چمدان‌ها و نیز فروشگاه‌ها در فرودگاه توسعه داده است. در اکوسیستم استارتاپی دانمارک استارتاپ‌هایی در حوزه تناسب اندام و ورزش نیز راه‌اندازی شده‌اند مانند استارتاپ استودیوس که هدف آن تغییر نحوه استفاده افراد از امکانات ورزشی است. این استارتاپ امکان دسترسی آسان به بسیاری از متخصصان سلامت و تناسب اندام را فراهم می‌کند. ارنیت نیز یکی از هوشمندترین استارتاپ‌های دنیاست. این استارتاپ به کودکان این اعتماد به نفس را می‌دهد تا با پول واقعی در دنیای دیجیتالی کار کنند. در این استارتاپ از آخرین فناوری برای کسب مهارت‌های مهم در زندگی نیز استفاده می‌شود. اپلیکیشن تعاملی ارنیت به کودکان آموزش می‌دهد تا چگونه پول خود را مدیریت کنند. در سال ۲۰۱۶ این شرکت به عنوان ستاره تکنولوژی سال انتخاب شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.