تیکا؛ سکه بخر، زبان یاد بگیر!

0

یادگیری زبان انگلیسی یکی از موضوعاتی است که هیچ‌وقت به قول معروف از مُد نمی‌افتد و همواره افراد به دنبال راهی می‌گردند تا بتوانند در مدت زمان مشخصی دانش زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و در محیط کار و زندگی از آن بهره ببرند. بر همین اساس سه دوست قدیمی که اهل خطه شمالی کشور هستند، با شناسایی این نیاز یک پلتفرم آموزش زبان انگلیسی به نشانی tikkaa.ir‌ را راه‌انداخته‌اند تا افراد از طریق یک اپلیکیشن موبایل، زبان انگلیسی را یاد بگیرند. حامد وفایی، حسین محسنیان و علی رضایی که همگی ۲۶ سال دارند، دوستان قدیمی هستند و حدود ۸ سال است که با هم رفاقت دارند. حامد می‌گوید او و حسین در برنامه‌نویسی مهارت داشتند و لیسانس خود را در رشته کامپیوتر گرفته بودند و علی هم در کنار اینکه فوق‌لیسانس خود را در رشته مهندسی پزشکی گرفته بود، مدرس زبان انگلیسی نیز بود. بر همین اساس با توجه به توانایی‌هایی که داشتند، تصمیم می‌گیرند استارتاپی را در حوزه آموزش زبان انگلیسی راه‌اندازی کنند. «‌ایده اصلی از جایی شکل گرفت که ما با یادگیری زبان انگلیسی مشکل داشتیم و برای اینکه این مشکل را حل کنیم، به آموزشگاه‌های مختلف می‌رفتیم و از منابع مختلف سعی می‌کردیم زبان را یاد بگیریم ولی هیچ کدام از این منابع جوابگوی نیاز اصلی ما که در حقیقت یادگیری یک خط‌مشی و روش کار برای پیشرفت در زبان بود، نبودند. ایده تیکا از آنجایی شکل گرفت که به این فکر می‌کردیم اگر یک سیستمی وجود داشت که کاربر را راهنمایی می‌کرد تا بعد از مدت زمان مشخص و با یک متد مشخص زبان انگلیسی و مکالمه را بیاموزد، می‌توانست خیلی کاربردی باشد.»

  پلتفرم آموزش زبان انگلیسی تیکا

تیکا یک پلتفرم آموزش زبان انگلیسی است که محتوای به‌روزی را در اختیار کاربر می‌گذارد. در تیکا دو بخش اصلی وجود دارد؛ بخش سرگرمی و بخش کالج. «‌ما برای آموزش زبان انگلیسی در تیکا از متد MALL  یا همان (mobile assisted language learning) استفاده کردیم که براساس این متد، کاربران، زبان انگلیسی را با استفاده از ابزارهای صوتی و تصویری یاد می‌گیرند. در بخش سرگرمی موزیک‌ها و ویدئوهایی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا کاربران در فضای آموزش زبان انگلیسی قرار گیرند و با لهجه‌های مختلف آشنا شوند و در بخش کالج با کمک مدرسان زبان براساس سطح‌بندی‌ای که انجام داده‌ایم، برای هر درس ویدئوهای آموزشی تولید کردیم و با استفاده از چارت‌های آموزشی شناخته‌شده در دنیا دروس را تدوین کردیم. ما در تیکا سعی می‌کنیم که کاربران براساس یک ساختار پیش بروند و بعد از اینکه ساختار اصلی زبان را یاد گرفتند، از آن پس به صورت محتوا‌محور عمل می‌کنیم به این ترتیب که کاربران یاد می‌گیرند که در شرایط مختلف زمانی و مکانی چطور از زبان انگلیسی استفاده کنند. هر مرحله در تیکا شامل ۱۲درس می‌شود و هر درس شامل ۵ قسمت است که به صورت ویدئوهای آموزشی ۲ تا ۷ دقیقه تهیه شده است. این مدت زمان کوتاه را برای هر درس با این هدف انتخاب کردیم که افراد بتوانند در زمان‌های اضافی خود هم زبان‌آموزی کنند. کاربران باید به ترتیب دروس را طی کنند تا بتوانند به مراحل بالاتر برسند. این باعث می‌شود که ساختار در ذهن کاربران شکل بگیرد و زمانی که در یک شرایط مکانی خاصی قرار می‌گیرند، بتوانند از محتوایی که یاد گرفته‌اند، بهتر استفاده کنند. به صورت کلی ما معتقدیم محتوا و ساختار مکمل یکدیگر هستند و تا وقتی فرد گرامر بلد نباشد، نمی‌تواند از دانش زبان خود به خوبی استفاده کند و همین‌طور برعکس.» در حال حاضر تیکا ۲۰۰۰ کاربر دارد و حامد می‌گوید آنها در آینده قصد دارند کاربری‌های بیشتری به اپلیکیشن اضافه کنند که یکی از این ویژگی‌ها این است که کاربران با صحبت کردن بتوانند اشکالات تلفظی خود را نیز برطرف کنند.  

از کاربر بعد از ثبت‌نام در تیکا یک آزمون تعیین‌سطح گرفته می‌شود بعد از آنکه سطحش مشخص شد، وارد مرحله مربوطه می‌شود. در آن مرحله به ترتیب درس‌ها را پیش می‌برد تا آموزش او کامل شود. «‌سطح‌بندی در تیکا مشابه سطح‌بندی است که در آموزشگاه‌های زبان تعریف می‌شود و شامل شش سطح از مبتدی تا ادونس می‌شود. زمانی که کاربر به مرحله ادونس می‌رسد، دانش زبان او به حدی می‌رسد که بتواند در امتحان‌های تافل و آیلتس شرکت کند ولی همان‌طور که می‌دانید، امتحان‌های آیلتس و تافل به نوعی مانند کنکور هستند و در کنار دانش زبان، کاربران لازم دارند که تکنیک‌هایی را بیاموزند تا در آن موفق شوند که ما در آینده بخشی را برای امتحان‌های تافل و آیلتس نیز در تیکا راه‌اندازی می‌کنیم. طی‌کردن دوره زبان در تیکا محدودیت زمانی ندارد و به خود کاربران بستگی دارد ولی اگر کاربران روزانه یک درس را مطالعه کنند، می‌توانند یک دوره را سه‌ماهه تمام کنند. ما به کاربران نوتیفیکیشن می‌دهیم و آنها را ترغیب می‌کنیم تا دوره را زودتر به اتمام برسانند.» 

حامد می‌گوید آنها قصد دارند در بخش کالج به مرحله‌ای برسند که به یک آموزشگاه زبان آنلاین تبدیل شوند و کاربر وقتی که دوره خود را تمام می‌کند، بتواند درخواست مدرک بدهد. 

  شیوه درآمدزایی تیکا

کاربران برای اینکه از خدمات تیکا استفاده کنند، باید سکه خرج کنند. «‌ما سه پک مختلف ۲۰۰۰، ۵۰۰۰  و ۱۰ هزار تومانی برای خرید سکه در نظر گرفته‌ایم. به عنوان مثال، کاربران با خرید پک ۵ هزار تومانی میزان سکه مورد نیاز برای بازکردن یک دوره را به دست می‌آورند. در قسمت سرگرمی نیز هر ویدئو یا موزیک ۱۰۰ الی ۲۰۰ سکه قیمت دارد و کاربران با خرید پک‌ها می‌توانند از آن بخش نیز استفاده کنند. ما در حال حاضر به درآمدزایی رسیده‌ایم ولی هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در اوسط سال ۹۷ به این مرحله برسیم. ما کار را با سرمایه شخصی شروع کردیم و مهم‌ترین مشکلی که از ابتدای راه با آن درگیر بودیم، مسائل مالی بود تا اینکه توانستیم در مرکز کارآفرینی طرفه‌نگار حاضر شویم و در حال حاضر در این مرکز هستیم و با سرمایه‌ای که موفق شدیم از این مرکز دریافت کنیم، تا‌حدی مشکلات مالی برطرف شده است ولی در‌صدد هستیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری را جذب کنیم. علاوه بر این، ما در جذب نیروی کار نیز مشکل داریم. ما ۳ نفر چون مدت زمان زیادی است که با هم دوست هستیم، به خوبی با هم هماهنگیم ولی هماهنگ‌کردن اعضای جدید زمانبر و هزینه‌بر است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.