تازه‌ وارد یا رقیب زودفود؟

0

چیلیوری به وجود آمد تا فرآیندی را خلق کند که کاربران در کوتاه‌ترین زمان و راحت‌ترین شیوه، بهترین غذای ممکن را سفارش دهند و نوش جان کنند.

استارتاپ چیلیوری chilivery.com چندمین وب‌سایت سفارش غذاست که با تمرکز بر انتخاب بهینه رستوران‌ها و کوتاه کردن زمان ارسال سفارش، سعی در ارائه بهتر این سرویس به مخاطبانش دارد. گفت‌وگویی داشتیم با راشا شیدماهر از مدیران چیلیوری که از ابتدای مسیر با این تیم بوده است، که باهم می‌خوانیم.

  •  چیلیوری دقیقا چه سرویسی در حوزه سفارش غذا ارائه می‌دهد؟

ما با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و با استفاده از اطلاعاتی که از مطالعه بازار به‌دست آوردیم، مجموعه‌ای از بهترین رستوران‌های تهران را در یک مجموعه گردهم آوردیم تا کاربران از طریق جست‌وجو بر اساس محل زندگی یا محل کار خود، به بهترین رستوران‌های منطقه دسترسی داشته باشند. منوی به‌روز و کامل هر رستوران به همراه قیمت‌ها و تصاویر بدون تغییر غذاها به کاربران کمک می‌کند که انتخاب بهتری را تجربه کنند.

  •  در این بازار پرترافیک رقبا، چه نیازی در بازار پیدا کردید و چگونه به آن پاسخ دادید؟

چه نیازی مهم تر از غذا؟! تیم ما بر اساس مطالعه بازار در مرحله اول متوجه نارضایتی برخی رستوران‌ها از همکاری با وب‌سایت‌های سفارش آنلاین غذا شد؛ پس تصمیم بر این گرفته شد که علاوه بر تمرکز برای آسان ساختن فرآیند سفارش غذا، برای مشتریان به فکر راهی نو به سمت بهبود تعامل و همکاری با رستوران‌ها هم باشیم که این فاکتور ما را به این سمت برد که در مدتی کوتاه چیلیوری با بیش از ۴۵۰ رستوران قرارداد امضا کند.

همچنین ما بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده متوجه پتانسیل گسترده بازار شدیم؛ به‌طوری که سفارشات آنلاین غذا فقط کمتر از ۵ درصد سهم کل سفارش‌های بازار غذا را دارد ولی به عنوان مثال این رقم در بازار سفارشات آنلاین غذا در انگلستان ۵۰درصد است.

بنابراین چیلیوری به وجود آمد تا فرآیندی را خلق کند که کاربران در کوتاه‌ترین زمان و راحت‌ترین شیوه، بهترین غذای ممکن را سفارش دهند و نوش جان کنند.

  •   چه مزیتی نسبت به رقبای خود دارید؟

سعی می‌کنم این را خیلی ساده و در چند گزینه برایتان روشن کنم:

    • مشتری‌مداری: برای ما در چیلیوری همه چیز در یک چیز خلاصه می‌شود: شادی و رضایت مشتری.
    • داده، داده و داده: در چیلیوری تصمیمی بر اساس احساس وجود ندارد و تمام فعالیت‌ها بر اساس آنالیز اطلاعات انجام می‌شود.
    •  امکان سفارش آنلاین و دریافت غذا از رستوران.
    •  قابلیت ثبت سفارش برای آینده.

 

  • در این بازار پر از رقبای رنگ‌به‌رنگ، از چه روشی برای دعوت از مخاطبان‌تان استفاده کردید؟

ما همیشه به دنبال شیوه‌های متفاوتی در بازاریابی هستیم که بیشتر بر اساس در نظر گرفتن دیدگاه مشتریان، راحتی آن‌ها و بر پایه داده‌های معتبر از بازار برنامه‌ریزی می‌شود. برای مثال پیشنهادهای روزانه چیلیوری که این روزها سروصدای زیادی به‌پا کرده، یکی از این ایده‌ها بود؛ یا استفاده از انیمیشن‌های کوتاه و متفاوت همراه با تم مفرح و گاهی آموزنده که بسیار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و بعضی از آن‌ها بیش از ۲۰۰ هزار بار دیده شده است.

کاربران در چیلیوری از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار هستند، به‌طوری که تمامی نقطه‌نظرها و پیشنهادهای آن‌ها یک‌به‌یک بررسی شده و فرآیند پشتیبانی تا جلب رضایت کامل ادامه خواهد داشت.

  •   چه مشکلات و چالش‌های مشخصی در حوزه کسب‌وکار استارتاپ‌ شما قابل‌توجه است؟

بومی‌سازی و تفاوت‌های فرهنگی در مقایسه با نمونه‌های خارجی، عدم شناخت اولیه کاربران از سرویس چیلیوری، تعامل و همکاری با رستوران‌ها، مقایسه شدن با رقبا.

  •  از چه روش‌هایی برای حل این مشکلات استفاده کرده‌اید؟

دو فاکتور مهم در چیلیوری داریم: تلاش و تمرکز. باور به اینکه هر مانع و مشکلی را می‌شود به یک فرصت و یک تجربه تازه تبدیل کرد. ما سعی می‌کنیم با واقعیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم و کار را پیش ببریم و تنها جایی که خیلی ایده‌آلیست می‌شویم، زمانی است که باید مسئولیت‌های‌مان را انجام دهیم.

 به عنوان مثال در ابتدا همکاری با رستوران‌ها بسیار سخت و متفاوت بود. آن‌ها چیلیوری را نمی‌شناختند، به ما اعتماد نداشتند، تجارب رخوبی از همکاری‌های آنلاین نداشتند و حتی حاضر نبودند پرداخت آنلاین مشتری به ما را بپذیرند؛ ولی تیم ما با ایجاد یک فرآیند جدید، با پرداخت‌های به‌موقع و منظم توانست اعتماد آن‌ها را جلب کند. یا تحریم‌ها که ما را در استفاده از بسیاری از سرویس‌ها در تنگنا قرار داده بود؛ که البته این روند همچنان ادامه دارد و شما هم می‌دانید که تقریبا تمامی استارتاپ‌های ایرانی و حتی کسب‌وکارهای دیگر با آن روبه‌رو هستند.

  •  آیا از شتاب‌دهنده هم کمک گرفتید؟

خیر، به هیچ وجه. ما چیلیوری را با ۶ نفر در گاراژ نت‌برگ شروع کردیم؛ شوخی بود !

  •  بزرگترین گلایه‌های رایج از سرویس‌های مشابه شما، زمان مطلوب ارسال غذا و کیفیت غذاست. آیا توانسته‌اید این دو شکایت مهم را برای کاربران چلیوری جبران کنید؟

دو مورد از بزرگ‌ترین چالش‌های ما نیز که هم‌اکنون تمرکز بالایی را برای رفع آن گذاشته‌ایم، اول زمان ارسال غذا و دوم کیفیت غذاست. این موضوع به‌طور کامل وابسته به همکاری رستوران‌ها با ماست ولی ما در حال حاضر داریم روی فرآیندی کار می‌کنیم که بتوانیم زمان ارسال غذا را به حداقل برسانیم.

همچنین به زودی رستوران‌ها بر اساس بررسی داده‌های نظرات کاربران از نظر کیفیت غذایی رتبه‌بندی خواهند شد که این موضوع هم انگیزه‌ای برای رستوران‌ها در جهت نگهداری یا بهبود کیفیت‌شان است و هم به کاربر کمک می‌کند انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشد.

  •   به عنوان یک استارتاپی برای کسانی که در مراحل مختلف راه‌اندازی یک استارتاپ هستند، چه توصیه‌ای دارید؟

شاید نکاتی که می‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم، کمی شعارگونه به نظر برسد ولی هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای هر فرد یا شرکت، کلید واقعی موفقیت باشد: باید صبور باشیم، باید بجنگیم و تسلیم نشویم؛ همه می‌دانند راحت‌ترین راه، فرار از یک مشکل است؛ پس باید همیشه به دنبال پیداکردن بهترین راه‌حل‌ها برای جنگیدن با مشکلات باشیم و نه فرار از آن‌ها. باید انعطاف‌پذیر باشیم؛ در یک استارتاپ، مرزکشی و من و تو و وظیفه من نیست نداریم!

همه کنار هم یک تیم هستیم و یک نام واحد پیدا می‌کنیم که بزرگ‌کردن این نام و موفقیت، هدف همه‌مان می‌شود. باید اهداف‌مان را بزرگ و بزرگ‌تر انتخاب کنیم. بیشتر قهوه بنوشیم و کار مفید را به زیاد کار کردن بدون هدف و نتیجه، ارجح بدانیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.