الکام‌استارز یا لباس جدید پادشاه؟

یادداشتی از مدیرعامل سیناتک درباره الکامپ ۲۴

0

بله! اتفاقا خودم هم از آنهایی هستم که خیلی به لزوم امید داشتن و امید دادن در این شرایط اعتقاد دارم و فکر می‌کنم حتی اگر امیدی به بهبود در حتی میان‌مدت نداریم هم حداقل کاری که از دست‌مان بر‌می‌آید، سکوت‌کردن است و ناامید‌نکردن آنهایی که هنوز امید دارند.

 اول‌

بله! اتفاقا خودم هم از آنهایی هستم که خیلی به لزوم امید داشتن و امید دادن در این شرایط اعتقاد دارم و فکر می‌کنم حتی اگر امیدی به بهبود در حتی میان‌مدت نداریم هم حداقل کاری که از دست‌مان بر‌می‌آید، سکوت‌کردن است و ناامید‌نکردن آنهایی که هنوز امید دارند.

ولی با این وجود، فکر می‌کنم امید هم باید مبنایی داشته باشد. ما دنبال ساختن خانه‌‌ عنکبوت، آن هم روی آب نیستیم. من امیدوارم؛ اما نه به هر چیزی.

 دوم‌

الکام‌استارز را دوست داریم چون از دل اکوسیستم بیرون آمده. آدم‌هایی بوده‌اند که اعتقاد داشته‌اند باید این کار را انجام داد و با سختی‌هایی که می‌دانیم، رویداد را به اینجا رسانده‌اند که می‌توان گفت بزرگ‌ترین اتفاق استارتاپی سال است.

این دورهمی آنقدر بزرگ شده که کم نمی‌بینیم مقامات مسئولی که می‌آیند و بازدید می‌کنند و عکس می‌گیرند و مصاحبه‌ای هم می‌کنند در باب حمایت از جوانان مستعد ایرانی و شرکت‌های «به قول معروف» دانش‌بنیان.

بازدید از الکام‌استارز و چرخ‌زدن در آن، شده یک پُز خوب برای همه؛ از عزیزان مسئول گرفته تا آنهایی که کاری هم ندارند‌ اما به هرحال دور و بر اکوسیستم برای خودشان زندگی می‌کنند.

 سوم‌

تعداد استارتاپ‌هایی که امسال در الکام‌استارز شرکت کرده بودند، نسبت به سال قبل بیشتر بود؛ خیلی‌های‌شان را هم از سال‌های قبل می‌شناختیم.

بودند آنهایی که مثلا ۲سال پیش برنده شده بودند و بعد از جذب سرمایه و بزرگ‌تر‌شدن، با کمک سرمایه‌گذار یا حتی خرج از جیب خودشان، در الکام‌استارز غرفه‌های بزرگی داشتند و نفس‌به‌نفس مشتری می‌گذاشتند.

اینها تجربه‌های موفق اکوسیستم‌اند و امیدوارم که باقی بمانند و رشد کنند و داستان موفقیت برای اکوسیستم‌مان بسازند.

ناامیدی من از اینها نیست، طبیعتا.

 چهارم‌

اگر می‌توانستیم و غرفه‌های اصطلاحا اقتصادی الکام‌استارز را تکان می‌دادیم، از هر ردیف دو تا استارتاپ خشکشویی آنلاین بیرون می‌افتاد، سه تا بوم‌گردی و چهار تا پلتفرم ارائه‌‌ خدمات منزل.

هیچ‌کدام هم دیگری را رقیب خودش نمی‌دانست و خدمتی که از نظر من مشتری تفاوت خاصی با دیگری نداشت را یک اتفاق نو و جدید در فضای اقتصادی ایران ترسیم می‌کرد.

استارتاپ‌های تولید محتوا که مهم‌ترین کارشان آموزش روش‌های کسب درآمد و میلیونر‌شدن در یک سال بود هم کم نبودند. اینها باز باهوش‌های بازارند که فهمیده‌اند جویندگان طلا، نیاز به «بیل» دارند و بهتر است به‌جای جست‌وجوی رگه‌های طلا در دل خاک، ابزار کشف طلا بفروشند و اینجوری برای خودشان طلا بسازند.

 پنجم‌

هم به علت شرکت در نمایشگاه به‌عنوان یک سرمایه‌گذار و هم به‌خاطر حضور در اتاق شتاب، فرصت شد که در این الکام‌استارز با افراد عادی که استارتاپ داشتند و الزاما غرفه نگرفته بودند، زیاد حرف بزنم.

همیشه از مشاوره و منتورشیپ استقبال می‌کردم و آن را عاملی برای رشد و مرور دانسته‌هایم می‌دانستم؛ اما حالا و بعد از چهار روز صحبت مداوم با اینجور استارتاپ‌ها، حالم اصلا خوب نیست.

زیاد دیدم افرادی را که بدیهیات طراحی یک کسب‌و‌کار (آنهایی که دیگر همه می‌دانند و در هر دوره‌ای تدریس می‌شود) را هم نمی‌دانند؛ آنهایی که فکر می‌کنند ایده که به ذهن‌شان رسید، سرمایه‌گذاری هست که حاضر باشد میلیون میلیون پول به پای‌شان بریزد‌ و آنهایی که دیگران (همه!) را دزد ایده و روش اجرای‌شان می‌دانستند.

حالم خوب نیست که بعد از این همه وقت از شکل‌گیری اکوسیستم با همه‌‌ نقایص‌اش، هنوز این حرف‌ها را می‌شنویم؛ آن هم نه یکی دوتا، که در بسته‌های چند‌ده‌تایی.

 ششم‌

یک جای کار اشتباه است که خلاقیت در ایده‌پردازی و طراحی کسب‌و‌‌کار اینقدر کم است و کپی‌کاری اینقدر زیاد.

یک جای کار اشتباه است که چیزهایی که ما بدیهی می‌دانیم را دیگران نمی‌دانند که هیچ، حتی به گوش‌شان هم نخورده.

ما آدم‌های فعال‌تر این اکوسیستم اشتباه‌هایی کرده‌ایم که نمی‌دانم کجاست.

 هفتم‌

الکام‌استارز رویداد خوبی است؛ با‌شکوه است، دورهمی بزرگ و طولانی فعالان اکوسیستم است، بعضی‌ها یاد می‌گیرند و بعضی دیگر هم سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند؛ اما باید حواس‌مان باشد که این بزرگی و باشکوهی چشم‌مان را روی ایرادهای اساسی اکوسیستم نبندد.

من دوست ندارم که سال‌های بعد بگویند الکام‌استارز برای اکوسیستم مثل لباس جدید پادشاه بود؛ هیچ‌کدام‌مان دوست نداریم. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.