اجازه دهید استارتاپ‌ها کارشان را انجام دهند

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی

0

سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران، در حاشیه مراسم تبادل تفاهمنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران، در جمع خبرنگاران اعلام کرد تاکسی‌های اینترنتی هم مانند تاکسیرانی باید تحت نظر شهرداری بوده و از آن مجوز بگیرند. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این رابطه بیان کرد استارتاپ‌های حوزه تاکسی آنلاین برای دریافت مجوز باید موافقت شهرداری را داشته باشند تا از این طریق بتوان آنها را ساماندهی کرد

سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران، در حاشیه مراسم تبادل تفاهمنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران، در جمع خبرنگاران اعلام کرد تاکسی‌های آنلاین هم مانند تاکسیرانی باید تحت نظر شهرداری بوده و از آن مجوز بگیرند.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این رابطه بیان کرد استارتاپ‌های حوزه تاکسی آنلاین برای دریافت مجوز باید موافقت شهرداری را داشته باشند تا از این طریق بتوان آنها را ساماندهی کرد.

 انتظار نداشتیم!

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی در مورد فعالیت‌ تاکسی‌های اینترنتی با مجوز شهرداری گفت:

جناب آقای افشانی شهردار محترم تهران و آقای دکتر ستاری معاون رئیس جمهور نشست مشترکی داشتند و آقای افشانی در آن نشست فرمودند که تاکسی‌های آنلاین باید زیر نظر شهرداری و تاکسیرانی فعالیت کنند. آقای دکتر ستاری هم اعلام کردند که نظارت بر تاکسی‌های آنلاین بر عهده شهرداری است.

در این رابطه باید بگویم که ما با نظارت شهرداری هیچ مشکلی نداریم البته در چارچوب قانون، به همین منظور هم آیین‌نامه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور در حال تدوین است. البته ما با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در حال مذاکره هستیم و قرار است اگر توافقی در این زمینه انجام بگیرد، در سطح کل کشور انجام شود. ولی مسئله این است که این صحبت از جناب آقای شهردار تهران را انتظار نداشتیم و دوست داریم در فضایی پر از آرامش و همکاری این تفاهم و تدوین آیین‌نامه صورت بگیرد.

 طبق قانون باید مجوز از سمت اتحادیه صادر ‌شود

الفت‌نسب در ادامه با اشاره به ماده ۸۷ قانون نظام صنفی که در آن آمده مجوز از سمت اتحادیه صادر می‌شود، بیان کرد که دادستانی هم بر این موضوع تاکید کردند که نظارت با شهرداری تهران است، ولی نظارت منجر به خلق مجوز جدید نمی‌شود.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه داد: «من از دوستان شهرداری و تاکسیرانی سوالی دارم؛ مسافربران شخصی ۳۰ سال در این کشور و در شهر تهران آزادانه فعالیت می‌کردند و هیچ‌گونه ساماندهی روی فعالیت آنها صورت نمی‌گرفت. انواع و اقسام افراد و اتفاقات بسیار ناگواری مانند خفاش‌شب وجود داشت و امکان هیچ‌گونه پیگیری در این زمینه هم وجود نداشت. حالا حدودا ۴ سال است که شرکت‌های آنلاین آمدند و مسافربری را به نوعی ساماندهی کرده‌اند؛ امروز که من صحبت می‌کنم نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰هزار سفر در روز به وسیله این شرکت‌ها برنامه‌ریزی و انجام می‌شود. در عین حالی که تعداد شکایات بسیار بسیار پایین است.»

او صحبت خود را به این صورت پایان داد: «من از دوستان شهرداری و دولت خواهش می‌کنم که اجازه دهند تا استارتاپ‌ها فعالیت خودشان را انجام دهند و کمتر برای آنها مانع‌تراشی کنند. در این ۳۰، ۴۰ سال گذشته دوستان در تاکسیرانی بودجه‌های مناسبی داشتند ولی همه واقف هستیم، خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شد، به خوبی مدیریت نمی‌شدند؛ هم راننده و هم مسافر ناراضی بودند ولی الان در حوزه کاری تاکسی‌های آنلاین دقیقا عکس آن را می‌بینیم لذا خواهش من این است که اجازه دهند بخش خصوصی و کسب‌وکارها فعالیت خود را انجام دهند. مجدد می‌گویم با نظارت، هیچ مشکلی نداریم اما باید در چارچوب قانون باشد و امیدوار هستیم روزی شاهد این باشیم که دولت و حاکمیت در کنار کسب‌وکارهای آنلاین هستند و همه با فکر اعتلای نام زیبای ایران فعالیت کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.